Måndagsridningen-Pepsi

Jag har glömt att skriva om skolridningen som höll i Måndags.

Jag hade Pepsi. Han är alltid så himla rolig att komma till på morgonen när man är som tröttast, han har alltid öronen framåt och ska alltid välkommna en på ett posetivt sätt, det blir man glad av!

Ridningen gick ganska så bra. Har lagt upp ett helt nytt tänkande nu när jag rider honom, kommer att punktera varför.

* Nu när jag har varit sjuk i cirka 6 veckor, haft förkylning som inte heter duga, har jag haft väldigt svårt att andas när jag rider. Har haft sjukt mycket slämm i munnen och så fort jag ansträngt mig för mycket så har jag inte kunnat andas, fått upp kvälvningar osv. Därför har jag valt de 2 senaste gångerna att ta det lugnt i min ridning.

* Han har helt enkelt inte gått så bra heller när jag ansträngt både mig själv han och för mycket, när jag h
ar tagit i för mycket redan från början osv så har det bara blivit pannkaka, och det var ju inte det jag ville å därför har jag nu försökt att hitta tillbaka till mitt lugna jag, vilket passar prefekt i och med min ansträgnings astma, jag får alltså inte anstränga mig för mycket.
 
Dessa 2 punkter fick mig att tänka om lite i min ridning, är det verkligen värt att anstränga sig själv till max när man inte kan andas efteråt? Nej det är det inte, därför har jag valt att lägga han i en lite lägre form och jobbat han utifrån det, och nu är inte Pepsi en sån häst som går sååå fint av sig sjävlt, så självklart har jag fått jobba lite men då har jag ändå haft 1 timma på mig att fixa till lite istället för att försöka fixa allting på 10 min så jobbar jag han lugnt i 1 timma istället.
Visst, det är mycket jobb kvar och just nu känner jag att galoppen är 1000 gånger bättre än traven, vilket iof är väldigt skönt att något funkar men jag vill få till traven, så att jag känner att han är mellan skänkeln och handen, och inte tex bara för skänkeln och så fort jag tar tag lite i han så slänger han upp huvudet och drar iväg, nej jag vill få både och att fungera!
Men overall så gick det bra, kan vara hyfsat nöjd iallfall!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0