Ny dag

Solen skiner, det är 6+ grader ute och jag ska snart bege mig av till stallet. Idag ska faktiskt min kusin och våran kompis följa med, det är mysigt att ta med sig folk till stallet tycker jag och visa runt! :D Rider nog lite i ridhuset också.
Tänkte ta upp en liten sak snabbt här. Kvirre har alltid varit lite mer åt det smala hållet (dock ser han sjukt biffig ut när man rider?), han har liksom aldrig haft överflödigt med fett, och nu har han gått ner jätte mycket i vikt, vilket oroar mig.
Pratade med några i stallet och försökte komma på orsaker. 1. Han är mer aktiv i hagen. 2. Nytt ställe/ny plats kan skapa stress vilket leder till att han inte vill äta som vanligt m.m. 3. Jag rider lite mer än vanligt. 4. Höet är magert och har INTE bra näringsvärde.
Den punkten jag tror mest på är nummer 4. Höet som vi har är det typ 20 i näringsvärde i och det ska ligga runt 55. Jag blir lite sur på detta för han skulle behöva äta 24 kilo om dagen för att få i sig den mängd som han ska få, orimligt. Antingen så får jag välja att åka och köpa lucern eller öka på fibergin som vi har, vill hellre att han ska va lite små fet än mager. Och höet har vi precis fått in en ny omgång av så det går inte att göra så mycket åt saken, tyvärr. Efter denna omgång ska vi försöka byta höhandlare. De som står bredvid mig hade samma problem när de flyttade hit, hästen blev jätte mager och revbenen började att synas, sen skickade de in prover på höet och fick svaret på sin magra häst, de bytte höhandlare och nu är han jätte fin i kroppen!
Hatar när inte allt stämmer.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0