Schatal

 
Jag red ju Schatal i tisdags och tänkte dela med mig av hur det kändes osv.
Det var andra gången jag satt på honom, denna gången i dressyrsadel då första gången var i en westernsadel. Kände såklart lite skillnad vilket han nog också gjorde, han är van att ha westernsadel. Jag tycker i allmänt att det kan spela stor roll vilken sadel man är bekvämsat i osv, men hans var gansk jämnlika förutom att man har mer stöd i western tycker jag.
 
För att klar göra lite så kan jag säga att Schatal är en westernhäst, han är lärd att gå lågt med huvudet i ett rätt slött tempo. Jag ska berätta vad som kan bli lite dubbla kommandon när jag rider dressyr. 1. I en halt vill jag gärna att han sänker huvdet, lirkar alltså lite med händerna, han fattar det direkt som att han ska rygga så fort som möjligt bakåt, så det var något vi jobbade vilket funkde bra efter cirka 5 gånger. 2. Galoppfattningarna är knasiga, man liksom gör ett ljud med munnen men jag vill kunna fatta galopp med mina skänklar också, något att jobba på.

Förövrigt så är han vinglig, har inte koll på sin egna kropp så man får hjälpa honom extremt mycket. Jag la fokus på framåtbjuding och att han skulle vara ärlig i handen och känna sig bekväm med att gå lite mer... iform? eller vad man ska säga. Det gjorde i sig att han inte blev så vinglig till slut. Han är en ärlig och ambitiös häst som är väldigt rolig att jobba med, ser fram emot fler pass på honom :)


Asså garvar åt denna bild, hur många ben har han inte liksom?
 
 
 
 
 
Jag tycker att i videon så är han fin de två sista långsidorna. Först i vänster varv på lånsidan då jag tycker att han får väldigt bra takt och sen sista långsidan i höger varv för då ser han jämn ut.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0