Markträning Kvicken

Ber om ursäkt för dåligt med bilder nu men uppdaterar från mobilen och den vill inte ladda upp bilder... Suck.

Igår efter jag marktränade Schatal var det dax för Kvicken!

Kan börja med att säga att nu vet jag hur det känns att verkligen bli frustrerad, gårdagens pass var lärorikt men ACK så frustrerad jag blev...

Kvicken har aldrig gått så bra bakom mig på vägen till volten, kan tillägga att Kvicken antingen går på en eller 2 meter framför en, men igår gick han faktiskt bakom mig utan trassel hela 100 meter, det var bra!

Gjorde samma med honom som Schatal, allt gick bra tills han började tappa fokus då det var några som höll på uppe i skogen med crossar osv, det var här min frustration började...

Han lyssnade knappt på mig förutom när jag bad honom att göra det, och då höll fokusen i cirka 10 sekunder sen fanns jag inte där längre.
Kvicken är så van vid att ALLTID gå ut på volt direkt för att han är van vid att jag longerar men idag ville jag göra annat innan som exempelvis bara stå bredvid honom men då gick han direkt ut på en volt så det var lite att jobba på.

Sen gjorde jag en liten övning som går ut på att han ska "ge mig huvudet". Alltså jag står på hans sida och försöker få han att slappna i halsen, då tar jag lite i vänster (om jag står på hans vänster sida) och försöker få han att slappna av i böjningen, det här fattade han inte och började genast gå runt i cirklar runt mig istället, jag försökte ett par gånger men det gick sådär... Får fortsätta med den övningen om vi säger så!

På vägen hem var han NÅGOT AV DET JOBBIGASTE JAG NÅGONSIN VARIT MED OM. Han försökte gå över mig, höll sitt huvud i min nacke för att pressa mig att gå lite fortare vilket resulterade i att jag gick ännu slöare, när jag stannade till stannade han på mig och då backade jag honom, jag sökte en snabb reaktion men han tog myr steg baklänges, suck.

Jag blev så frustrerad, valde att lägga av just då för en frustrerad människa är absolut inget för en häst, ska jobba vidare på detta.
Det blev lite kommunikations problem om vi säger så...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0