Markträning Schatal

Igår när jag kom till stallet bestämde jag mig för att köra lite markträning uppe på volten med både Schatal och Kvicken!

Jag började med Schatal och kollade redan av i stallet vilket humör han var på, han var med på noterna ganska bra.

Jag har börjat försöka ha han lös i stallgången, han står stilla i några sekunder men sen börjar han röra sig in mot boxen, dock endast när jag står på hans vänstra sida, han har nämligen fri väg in till boxen då! Men det är bara att plocka tillbaka honom då och ställa han på samma plats, förhoppningsvis förstår han snart att han ska stå kvar!

Sen gick vi upp till volten som ligger cirka 100 meter ifrån stallet, han skötte sig prima hela vägen, kollade på när små killarna spelade fotboll osv utan större reaktion, mer nyfikenhet.

Efter det gick jag först ett halvt varv på volten och ställde upp han på mitten av volten, tog även med mig ett spö som en "förlängd arm" som alla kallar det, även jag kallar det så med brist av annat förslag!

Jag kollade så att han var med genom att lägga spöt lite på vänster fram så att han lyfte och sen likadant på höger fram, han gjorde det bra. Sen backade jag honom lite osv...

Efter det började jag Longera honom, han fick faktiskt en väldigt bra skritt, jämn och med bra övertramp, en av de bättre skritterna jag sett på honom!

Sen genom att höja min energi, (började små trava lite själv) satte han igång i en behaglig trav med huvudet mycket lågt, framsteg då han oftast brukar bli ofokuserad och går i en av de högsta formerna. Sen satte jag in lite galopp och det var väldigt roligt de förstafattningarna då han flög iväg i en okontrollerad och "bockig" galopp, haha.

Efter några fattningar fattade han dock en väldigt behaglig och trevlig galopp, låg i formen och jobb i ryggen.

För att inte göra det här inlägget ännu längre så avslutar jag med att säga att detta pass var super bra och lärorikt, jag kände att jag hade koll på läget och faktiskt gjorde rätt ifrån mig.

Ska även be någon filma någon gång så att ni får se hur jag jobbar honom från marken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0