Hur började vi?

När Isabelle började rida så hade vi snodd och longeringslina samt sadel såklart haha. 

Första gången Isabelle red ut hade hon snodd på Kvicken samt bett, andra gången martingal och bett, tredje gången bara träns med bett och idag kände jag att hon var redo för att rida på det bettlösa. 

Jag känner att jag har chansen nu att forma Isabelle från den stilen som jag förespråkar vilket är att rida på bettlöst. Jag har även chansen att lära upp henne på det sättet som jag vill att hon ska vilket är NH-sättet i hanteringen, som jag tidigare sagt vet jag inte mycket om själva ridstilen NH! 

Jag vill alltså redan nu lära henne att det går lila bra att rida utan ett bett i munnen, vilket hon också tyckte att det var. 
Jag frågade henne vad skillnaden var enligt henne och hon svarade: "Jo men det känns som om att det är mycket mer stabilare när man texempel ska göra en halt för det känns inte som att något glider runt och stör i munnen, det är mer ett stabilt sätt."

Intressant va? Kul att höra en åsikt som kommer från någon som endast ridit 20 gånger? 
För mig är det lärorikt iallfall. 
Bett och martingal i höstas! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0