Stort stall vs litet stall?

Om ni inte har hängt med på bloggen här tidigare så slänger jag upp lite om hur läget har sett ut förut och hur det ser ut nu. 
 
Kvicken har stått i ett litet stall hela livet (dvs det han även står i nu) men någonstans i Januri 2013 flyttade jag honom till ett stort stall cirka 10 min med bil ifrån där jag bor ( och även där stallet står) pga olika anledningar. Och väl där fick jag smaka på hur det var att stå i ett sådant stort stall istället för ett litet stall. Nu är vi dock tillbaka i lilla stallet på 3 boxar därav 2 av dom används av Schatal och Kvicken. 
 
Det som var kul i det stora stallet var att ha så mycket olika hästar runt omkring sig då det fanns islandshästar, shettisar, stora hästar, ponnyer m.m. Det var även kul till en början att ha människor omkring sig som var hästkunniga samt trevliga, men den åsikten ändrades efter tag, haha. 

När jag stod i stora stallet fick man verkligen se en ny värld, jag har alltid vetat att snack går omkring i större stall men fan vad irriterande det var, speciellt för en sådan som mig som inte kan hålla käften utan måste ge svar på tal om jag känner att personen i sig har fel eller bara är allmänt puckad, ursäkta ordvalet. 
 
 
Det blev konflikter om hurvida jag red Schatal, hurvida Kvicken betedde sig i hagen, hur mycket mat hästen fick m.m. + att ägaren till hela stallet endast satt inne i sitt hus och inte gjorde ett piss. Valackhagen på typ 10? hästar var katastrof, hagen var sönder, stona stod bredvid dom och en jävla massa rivalitet uppstod, speciellt mellan Kvicken och en annan av hästarna. 
Många påstod bakom min rygg att allt var Kvickens fel och att han minsan inte kan bete sig osv, men jag såg ett helt annat problem. 
 
Kvicken gillade damerna väldigt mycket, likaså gjorde en yngre häst, dom två kom i konflikt en massa gånger och många ansåg när dom pratade mig att det var andra hästen som betede sig fel, men bakom min rygg fick jag höra av andra personer att Kvicken var den dom ville ha bort ur hagen. 
 
SJÄLVKLART stod jag upp för Kvicken men insåg att han också gjorde fel, men vad fan ska man göra liksom? Det är hästar vi pratar om. Som tur var hade jag bra kontakt men kvinnan som ägde den andra hästen så vi 2 höll oss alltid på god fot. 
 
Med detta sagt vill jag säga att konflikter uppstår på stort stall och det gör det inte i det lilla som jag står i nu. 
 
DÄRFÖR rekommenderar jag absolut att stå i ett litet stall, fan vad skönt det är. 

Kvicken blev även väldigt mager och jag insåg där på våren att jag vill inte stå här längre, jag vill hem igen för det här stallet kommer aldrig blir ett hem för varken mig eller Kvicken, så vi drog hem 7 dagar sedan och fick Schatal med oss som var Kvickens box kompis, tänk så bra det kan bli ändå, lycklig. 
 
När kvicken stod i stora stallet 
 
Kvicken och Schatal hemma första dagen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0