Ponnyn Fanta

 
Fanta_ 
Den här ponnyn är minst sagt speciell. D-ponny sto född 01. 
 
Även fast jag har slutat på ridskolan nu så kommer jag alltid komma ihåg denna dam, jag ska berätta om henne och jag ska berätta om varför jag valt att berätta om henne, haha. 
 
Fanta är en ponny som jag fick rida lite då och då på lektioner. Super snäll med småbarn och även äldre MEN när det kommer till hoppningen så vill hon inte hoppa? 
Jag fick bevittna dom allra brutalaste metoderna på henne, det var att snärta till henne med en långpiska på baken när hon stod framför ett hinder, det var att spöa på henne tills hon hoppade. 
Jag var med om det och jag skäms över det, därför vill jag berätta om hur jag tänkte och hur jag tror Fanta tänkte. 
 
Jag hoppade henne ett par gånger i vintras om jag minns rätt, och då skulle jag ha sporrar och spö, för hästfan skulle ju hoppa det hon höll på med var bara dumheter och hon skulle inte få vinna. Därför satte man upp mig tror jag för att jag var en bestämd men ändå snäll ryttare, visste vad jag höll på med om vi säger så. Jag fick den här hästen att hoppa några banor vilket jag är jätte glad över, men det skedde på helt fel villkor. 

På ett sätt vill jag gärna tro att hon litade på mig, men varför skulle hon lita på mig när jag satt där uppe och piskade på henne? Det får mig att tro att hon hoppade för att hon kände sig så illa tvungen. 
Jag vill tillägga att det här kändes aldrig rätt för mig, men jag ville bevisa att vi kunde hoppa tillsammans hon och jag, och det kunde vi, men det var så fel metod att använda sig av spöet. 
 
Den här hästen vägrade inte bara FÖR ATT, hon vägrade för hon ville verkligen INTE hoppa, men det gick inte att acceptera för det är ju en ridskolehäst, hon SKA hoppa oavsätt om hon håller på eller inte. 
 
Det är min chans att få berätta att jag har ändrat mig så mycket från denna tid, när jag hoppade Fanta så kändes det som om att jag inte hade något val, det var ju ändå en betald ridlektion och jag älskade ju att rida henne men om jag fick chansen idag så skulle jag tacka nej och istället erbjuda att få arbeta med henne från marken, för hästen har noll självförtroende och ingen som helst livsglädje kvar, tyvärr som dom flesta hästarna på ridskolan. 
 
Man får gärna tro att jag smutskastar ridskolan nu för deras metoder, men det gör jag inte, jag kritiserar bara metoder som jag själv aldrig igen kommer att använda på hästar, och det måste jag få göra. 
 
Fanta är en vacker och snäll ponny och skulle i mitt tycker behöva komma bort från en ridskola, hon skulle jätte gärna få komma till mig och lära sig att livet är roligt, för senast jag såg henne tyckte hon inte det och det tar emot i hjärtat på största allvar, tyvärr. 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Blir så himla glad av att läsa det här! Brukade också rida på Veda förut och Fanta var så himla mysig :') Slutade dock på Veda när jag kände att den ridstilen inte passade mig riktigt längre.

Svar: Ja Fanta var underbar! Förstår precis vad du menar
None None

2013-11-20 @ 08:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0