ändrad hästsyn

Schatal är en av dom och Kvicken är mer av den typen som passar till det mesta och är öppen för allt. 
 
För mig är det så fruktansvärt skönt att ha två helt olika hästar till sättet, det hjälper mig väldigt mycket för jag hinner aldrig stanna upp i ett tänk helt och hållet. 

För mig gäller det att umgås med hästen utifrån vad den tycker är kul och givetvis ska jag också ha kul på vägen. Schatal passade aldrig som en moderndressyr häst och jag försökte ändra honom till det, men istället ändrade han mig. Han ändrade mig att tänka mer naturligt och han ändrade mig att vara öppen för NH, han fick mig att förstå att han inte vill ha mycket hand i munnen, han fick mig att förstå att han inte vill ha en dominant ledare utan en vän som lyssnar på honom. 
Jag har så mycket att tacka honom för. 
 
Kvicken har jag dock en annan relation till. Vi kan rida mer naturlig dressyr och han protesterar aldrig, vi kan hoppa och han protesterar aldrig, vi kan göra allt tillsammans uppe på hästryggen och han tycker alltid att det är kul, men visst föredrar han att också bara få vara. Få springa i fullfart på ängen utan att jag stoppar honom. Det var här jag behövde tänka om. 
 
Jag har en häst som tycker att det är kul att bli riden på och få jobba lite, sen har jag en som föredrar när jag är på marken och när jag väl rider så ska det vara med så lite utrustning som möjligt och en väldigt naturlig och fri form, jag stormtrivs med det lika mycket som Schatal gör. 
 

Meningen med detta inlägg är alltså att jag alltid utgår från hästen, jag tänker alltid NH och aldrig TH, jag tänker alltid vad hästen vill tar hänsyn till det, och det kommer jag göra livet ut, there's no going back. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0