funderar

Dom här senaste veckorna har jag mått väldigt bra vilket då även betyder att jag inte tänker alls mycket negativt om något, jag funderar inte speciellt mycket utan bara lever och njuter så att säga. Därför tror jag också att jag glömt bort bloggen lite, jag har inte haft något att riktigt ta upp/skriva om för jag har inte tänkt så mycket. 
I stallet har jag mest hängt med hästarna och ridit ut lite osv, nada krav eller liknande. 
 
Men så häromdagen kom jag över en liten tanke, och det är det här bandet mellan människa och människa eller djur och människa. Vi människor har olika band till varandra, vissa litar man fullt ut på, vissa respekterar man, osv, (finns självklart massa fler). Och i många fall så hör till och med dom där två ihop, man känner att man kan lita på personen och samtidigt respektera den. 
Men så kom jag på... Schatal. Vad är det som saknas i våran relation i många tillfällen? Jo respekten. Jag vet att han litar på mig och jag vet att jag litar på honom(absolut inte till 100% men ja, vi litar på varandra), men respekt och tillit hör inte alltid ihop, man kan ha en av dom egenskaperna i en relation och inte ha den andra eller så har man både och, som sagt. Bara för att man saknar en av dessa två så behöver inte det betyda att relationen är dålig. 

Respekten behöver vi jobba på, jag respekterar verkligen honom och han mig i många tillfällen, men i många fall så vill jag se lite mer respekt från hans sida för att jag ska känna mig respekterad. För på något sätt hänger ändå respekt och tillit ihop även fast det inte måste göra det. Han har blivit mycket modigare nu än vad han var förut, men med modet har det även kommit lite "kaxighet" (är det ens ett ord?), vilket gör att han inte alltid har respekt. 
Men den här "respekten" som många oftar kallar det kommer ofta från en människa som har på något sätt behandlat sin häst illa och på något sätt använt fysiskt våld, och ni som läser min blogg vet att det är det sista jag vill använda mig, eller rättare sagt, aldrig använda mig av. 
Självklart gäller inte mitt påstående alla.
 

Hur ska jag då göra för att få lite mer respekt? Det är något jag funderar på, jag får hävda mitt space lite mera. Jag har inte riktigt något svar just nu som jag kan ge på den frågan, men jag kommer inte ändra något förutom att försöka få ner han på jorden lite oftare och vilja umgås med mig mera och på det sättet få ut mer respekt av det också.
 
Vi har allmänt en väldigt fin relation, men i vissa stunder kan den brista även fast det bara är ett par få gånger. Jag tror att med respekten så kommer det komma ännu mera tillit, och ännu mera tillit är en ännu bättre relation. I dags läget har jag och Kvicken en helt fantastisk relation, bättre än någonsin, kan försöka berätta om den i ett annat inlägg. 
 
(Jädrans vad mycket jag skriver)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0