blir genuint ledsen

För någon/några veckor sedan länkade Baraelvira ett instagramkonto på hennes egna konto och sa att detta är ett konto värt att följa. Självklart blev jag nyfiken och var tyvungen att gå in och kolla på det. Det tog inte lång tid innan jag bevittnade kommentarer som "detta är en ögonblicksbild", "åh hästen blinkar ju bara" min häst brukar också göra sådär och det är ingen fara med det, det ser ut så", " han är en dressyrhäst, han ska ha huvudet sådär", "det är en hopphäst, dom brukar få mycket adrenalin och då måste man ta tag lite hårdare i hästen", "Han tränas väl, för det där är en av världens bästa dressyrhästar", "Den här hästen springer lopp och det är det den är gjord för att göra", "den här hästen kanske bara slänger sitt huvud", "HÖRRNI, HÄSTEN BÖJER PÅ SIG DEN KOMMER ATT DÖÖÖ, LOL", "den här hästen ser inte alls olycklig ut, den ska se ut så" och en hel dröööös med andra kommentarer. 
Och det ända jag ser är en olycklig häst. Hur kan vi se så olika? Är det kunskapen och förmågan att se djupare på saker och ting som gör att jag ser sådant men inte andra? Är det så att många inte kollar på helheten utan bara ser det dom är vana vid att se? 
 
Jag har själv hamnat i lite diskussioner på detta konto, dock har alla hållit en god ton och man har kunnat säga vad man tycker och tänker. Det som stör mig mest är att många anser bettet som perfekt sak att stoppa i hästens mun och även spänna nosgrimman så hårt att hästen inte kan öppna munnen 1 cm, det som gjorde bilden lite värre var bara att det var en ögonblicksbild. ????
Jag vill även påpeka att det är extremt många (som enligt mitt tycke) har huvudet på rätt ställe och det blir jag riktigt glad att se. 
 

Sen kan jag tyvärr inte göra djupgående kommentarer då kontot är baserat på engelska och mina kunskaper brister på vissa ställen i språket men det är oherhört frustrerande men även intressant att läsa alla dessa kommentarer. 
 
Exempel på bilder som visas
 
 
 
 
Bilder jag själv klippt ut från dokumentären "The path of the horse" som ligger uppe på youtube. 

Det som jag reagerar på är att ofast blir det en hel drös med kommentarer på hopp/dressyrhästar, typ en sådan som på sista bilden. Då kommer försvarsmekanismen in och många skulle nog förklara detta som"hästen är övertaggad, det vet jag för jag brukar också tävla hoppning och då blir hästen så. Varför människan drar lite hårdare i tygeln är för att hästen just precis är övertaggad. Aaaah ta bort detta konto, det visar inte alls en olycklighäst!!!!!" 

Hmm ja, jag skulle ge en helt annan beskrivning på den bilden, eller rättare jag skulle säga att alla 4 bilderna visar hästar som är olyckliga, vad finns det att försvara?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0