Det är inte konstigt att det blir rörigt ibland

Ibland försöker jag läsa på om hästar, och då menar jag läsa på om historien om hästar.
Lite mer om hur dom fungerar från första början kort sagt.

Jag känner att det är min uppgift att lära mig så mycket som möjligt om hur hästen fungerar ursprungligen så att mitt hästtänk förs över till de hästarna jag håller på med.

Ibland blir det då lättare att använda mänskliga termer just för att jag är en människa men jag försöker tänka bort det så mycket som möjligt för gissa vad, vi är olika från hästar. 

Men det här kan då skapa lite förvirring i mitt huvud, för jag måste lära mig hur en häst tänker vilket skiljer sig lite från mig själv. 
Men tänk då bara hur jobbigt det måste vara för hästen då att förstå oss ? 

Hästar är acceptans djur och lär sig i grund och botten ganska fort, men jag skulle vilja påstå att det är vi som väljer att ha hästar och inte dom som väljer att ha oss. Med det menar jag att jag anser att det är våran plikt att lära oss hästens natur istället för tvärtom. 

Det blir lite rörigt emellanåt för mig. Jag måste tänka efter en extra gång många gånger för att inte handla utifrån mina behov utan hästens. Men på något sätt lyckas jag många gånger även fast det inte går ihop i mitt huvud direkt. 

Det kan vara alltifrån att kolla hästens handlande till andra hästar, varför en häst reagerar på ett visst sätt i en situation, hur flockbeteendet fungerar och att se hästens missnöje samt glädje och förstå varför. 

Egentligen gäller det bara att studera hästen extremt mycket och läsa på väldigt mycket så börjar allting till slut att falla på plats, konstigt nog. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0