men nej

För mig personligen, är det inte okej att slå till din häst när den gör något som är fel ur din synvinkel. 
Det som är fel för oss är inte fel för hästen. 

Om jag känner att mina hästar blir farliga för mig i min närvaro så väljer jag att blockera situationen samt skjutsa iväg hästen från mig. När du väljer att skjutsa iväg hästen från dig visar du hästen att "jag accepterar inte det här beteendet och när du håller på så här mot mig vill jag inte ha dig i min närvaro". Respekterar inte hästen det då och du känner dig osäker i situationen ha då ett spö med dig som en förlängande hand, den kan fungera som en hästs hovar eller svans som ber hästen att flytta sig ifrån dig.
 
Man behöver absolut inte ta till våld, det handlar om att det kan vara att du inkräktar på hästens utrymme och det kan handla om att hästen inkräktar på ditt utrymme. Det är upp till dig att tillrättvisa hästen på ett sätt som inte är på ett våldsamt sätt. Slår du till hästen kommer det inte vara så att hästen respekterar dig mer utan att den istället fruktar dig, som den fruktar ett rovdjur. 
 
Alla gör precis som dom vill men jag har sett folk slå till hästarna i ansiktet och blivit mer aggressiva med hjälp av våld, vilket för mig inte är det optimala. Det går att läsa på om hur du kan tillträttvisa din häst utan slag mot kroppen på den.
 
Jag själv har lärt mig med tiden hur jag ska göra om en häst visar tecken på att attackera mig eller vända rumpan till samt naffsa efter mig, men inte har jag slagit till hästen för det, utan bara bett den att gå ifrån mig och komma tillbaka när den beter sig på ett trevligt och harmoniskt sätt. 
 
Jag är en ganska aggressiv människa i grund och botten, jag har förbrukat våld mot människor förut på grund av frustration när jag inte förstår varför dom beter sig på ett visst sätt. Men dom kan även säga till mig och säga "det där är inte okej", men hästar fungerar inte så. Slår du din häst x antal gånger så kommer den att börja backa undan och bli mer osäker samt rädd för hur du för dig mot den. 
I och med att jag är en aggressiv person (det har dock minskat med tiden) så måste jag alltid vara säker på att jag inte beter mig aggressivt mot min häst, för vem vet egentligen hur långt det kan gå då? 
Så, om du förespråkar att slå till din häst när DU anser att hästen beter sig fel eller farligt, visst gör då det, men jag säger att det finns andra sätt och det är mer än värt att testa. :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0