när hästen börjar uttrycka sig

Hur ska jag få ner det här på bloggen så bra som möjligt, låt oss se om det går. 
 
Är det fel av hästen att uttrycka sig?
Nej, för mig är det jätte viktigt att hästen får uttrycka sig och uttrycker sig. Hur ska jag annars kunna göra en bedömning om hur hästen är som individ? Hur kul är det egentligen med en häst som är apatisk, det är det värsta som finns att inte få någon som helst reaktion, dom flesta ridskolehästarna tycker jag är apatiska, bara för att ge exempel. 
 
Det går för långt när hästen uttrycker sig över dig, dvs uttrycker missnöje mot dig genom att springa över dig, hugga efter dig, attackera dig, bita efter dig eller andra farliga moment som gör att du fysiskt kan skada dig. DÅ är det dags att börja tuffa till dig, men utöver det så har hästen all rätt att uttrycka sitt missnöje. Tex om du vill backa den och den stryker bak öronen lite, jaja, så länge den faktiskt backar när du vill att den gör det så är det okej. 
 
När börjar hästen uttrycka sig? När du ger den tillåtelse att göra det. Oavsätt om det är på ryggen eller från marken så har den rätt att få säga till. 
Den uttrycker sig när den får friheten till att göra det, och det är din plikt att ge den den friheten.  
Endast när friheten kommer, kommer du kunna se hur din häst verkligen är. 
Så, låt era hästar få uttrycka sig, det är något av det viktigaste när det kommer till hästhållning!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0