kvicken inte riktigt med idag

Jag tog in hästarna runt en klockan 8 idag och bestämde mig för att möjligtvis hoppa upp på Kvicken igen i halsringen. 
När jag tog ut honom i lilla "paddocken" utanför stallet så var han inte riktigt med mig, han ville gå in i stallet hela tiden och äta på sitt hö, om han inte ville det så ville han iallfall inte vara med mig vilket kändes lite sesådär. 
 
Jag föste iallfall undan honom lite för att få hans uppmärksamhet och mellanåt så fungerade det och han fokuserade på mig men så fort jag kom till stadiet när vi stod vid pallen och jag gjorde förberedande för att hoppa upp så gick han iväg efter cirka 30 sekunder vilket jag tog som att-" det känns inte riktigt okej att du hoppar upp på mig nu så jag går härifrån" vilket jag självklart accepterade. 
 
Jag valde därför att låta honom vara ett tag och tog ut Shatte i stället och satte på honom en "halsring". Han var med mig från första början och stod väldigt lugnt och sansat vid mig när jag stod på pallen och la mig lite över ryggen och gjorde förberedande för uppsittning. Min tanke var inte att hoppa upp och det gjorde jag inte, utan jag ville mest se hur han reagerade och det var positivt. 
 
Sedan tog jag in Shatte igen och Kvicken fick min uppmärksamhet igen och den gången funkade det mycket bättre. Jag minimerade kraven och bad han egentligen att bara följa mig några varv vilket han gjorde, så det kändes som ett bra avslut på den "övningen".
 
Jag är ju väldigt sådär att jag inte vill hoppa upp om inte hästen är med på det. Och tecken på att hästen vill det är för mig att den antingen står still och väntar på mig utan att jag håller i den eller liknande och energin är att det känns okej för hästen. 
 
Det blir till att öva lite mer på detta och det ser jag fram emot!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0