varför tar man inte till vara på informationen?

Jag vet faktiskt inte hur jag kom att tänka på detta riktigt men antagligen för att jag läst lite bloggar osv. 
 
Jag känner lite såhär. Det läggs fram så mycket information om hästens naturligabehov och hur hästen fungerar. Inte vad vi vill att den ska vara eller vad den framställs som utan vad den faktiskt är från miljoner år tillbaka. 
 
Varför kan man inte som hästägare eller ryttare ta tillvara på den informationen som skrivs ut och öppna upp sitt hjärta lite mer? Varför kan man inte se att slag mot hästen inte är ett alternativ, varför kan man inte plocka bort aggressiviteten som är riktat mot hästen? 
Varför hävdar folk gång på gång att "hästen är ett stort djur och klarar av mycket, sätter vi den inte på plats så blir den livsfarlig för oss". 
 

Grejen är den att hästen inte är dum i sin natur, en häst är aldrig dum om du frågar mig. Utan det är vad vi som hästägare har skapat för relation till våran häst från första början som spelar in. Och blir din häst någonsin ett hot gentemot dig för att den möjligtvis blir rädd för något osv så är det inte rätt av dig att bestraffa något som är naturlig för din häst. 
Då gäller det att söka djup kunskap om varför hästen gör som den gör i många situationer och ta till vara på den. För jag tvivlar starkt på att din häst är ett farligt djur för dig alla dagar i veckan, och om den är det, varför? 
Och kom ihåg att du får inte använda "hästen är dum" som en ursäkt. 
 

Självklart är inte jag någon som ska komma och säga hur du ska behandla din häst men jag säger att det kan vara bra att besitta kunskap och ren skär fakta om hur hästen fungerar så blir det också lättare för dig att umgås med din häst och förstå den i situationer som för dig kanske verkar onaturliga. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0