bocksprång etc

Det cirkulerar en video på när Pontus Lidsell sitter på en bockandes häst. Jag skriver ut namnet så att ni också kan ta och kolla på videon om ni skulle vilja och göra en egen bedömning av vad som händer i den. 
 
Först och främst JA, shit vilken balans killen har, jag har inte ens i närheten den balansen som han har. Men jag tror också att jag inte har den där balansen för jag inte suttit på en bockandes häst så många gånger. Visst har jag suttit på en häst som gjort bocksprång men inte i närheten av så många som hästen på videon gör. 
 
Hur tänker jag runt en häst som gör x-antal bocksprång och kickar x-antal gånger under ett ridpass? Att något är fel. Jag börjar alltid med att ställa frågan VARFÖR bockar den där hästen eller varför kickar den där hästen? Jag utgår alltid ifrån att något är fel om hästen gör detta då jag tror på att hästar aldrig gör något utan en anledning. Det kan vara allt ifrån att den har ont i någon del av kroppen eller många delar i kroppen eller att den inte tycker om ditt sätt att hålla i den eller pusha den till saker. Om vi säger att du ger skänkel till en skänkelvikning och din hästar börjar kicka direkt, stannar, eller protesterar, då tror jag att många anser att det är rätt att pressa hästen till att göra just den där skänkelvikningen. Men fallet egentligen kan vara att den inte har musklerna för att göra detta eller för att något tar emot när du gör just dom hjälperna, då anser jag att det är bättre att hoppa av hästen och börja med grunderna från marken igen, det finns absolut aldrig någon ursäkt till att pressa hästen igenom något när den visar riktiga tecken på missnöje. 
 
Sen bockar hästen eller gör något annat som gör det svårt för dig att hålla dig kvar, då ska du antagligen inte sitta där uppe heller. Jag tror däremot på att det finns glädjesprång också men det är upp till var och en att kunna bedöma vad som är vad. I en pressad situation med en hård hand som håller i tyglarna och skänklar som kickar i sidorna så utgår iallfall jag ifrån att det inte är glädjesprång. 
 
I videon börjar till slut Pontus att använda sig av ett spö, han slår till den några gånger på rumpan så att den rör sig framåt. Quick fix huh? Spöa på han lite ba så går han framåt, känns onödigt att börja analysera för mycket varför hästen gjorde detta från första början. Nej fyfan, det där är jag helt emot. Och för alla er som säger att situaitonen hade kunnat bli farlig om inte hästen gick framåt till slut, HOPPA AV HÄSTEN I FARTEN DÅ. Sitter du inte där uppe när det händer, så är det inte farligt för dig men ändå ska vi envisas om att alltid sitta kvar av någon anledning, är det för att vi ska vinna eller? 
Jag har alltid haft en tendens att hoppa av hästar när dom skenat med mig, bockat med mig eller jag velat ha av mig, fatta då alltså att en 8-åring (jag) fattade redan då att något inte stod rätt till.  
 
Man kan tycka vad man vill om hans insats men jag i allmänhet tycker inte jag att det där är något att framhäva som en bra grej, visst att balansen fanns där men att hästen inte ville ha han där uppe då? Att hästen bockade x-antal gånger för att göra sig av med han? Varför tänker ingen på det? (Jag baserar detta på kommenterna som jag läste på facebook där även videon fanns). 
Nej det är faktiskt dax för lite fler människor att verkligen öppna ögonen, inte för min skull men för våra hästarsskull. 
Hade!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0