update kring hästarna

Dagarna går i en sakta takt framåt, ibland känns det som om att tiden inte går någonvart överhuvudtaget. Jag är fast i allt jag gör känns det som, motivationen är hög men ibland är det så svårt att börja någonstans. 
 
Jag går mest runt och väntar på att något ska hända, för jag vet att saker kommer att hända men jag vet inte när... Allt med Schatal känns hyfsat bra just nu, förutom att han fortfarnade är halt men enligt veterinär så kan ju en sådan här läkningsprocess ta upp till 3-4 månader. Såhär står det i protokollet som Schatals ägare fick hem efter första veterinärbesöket: Bedömning: "Hästen kan ha vrickat sig och pga det fått förändringar / reaktion på skelettet. Förändringar är i närheten av ledkapslar och sidoligament. Dessa skador kan vara smärtsamma och behöver ca 3-4 månader att läka och lugna ner sig." 
Rörelsekontroll: Halt vänsterfram 2 grader. Longering: Halt vänsterfram 3 grader. 
Och om jag har förstått det rätt så är bedömingen med grader såhär: 
5 = blockhalt. Hästen vägrar att stödja på benet.
4 = hästen linkar fram; sätter ner det ömmande benet men rycker upp det mycket snabbt för att slippa stödja på det.
3 = mycket kraftig hälta där hästen tydligt nickar med huvudet.
2 = tydlig hälta.
1 = lindrig hälta som ett ovant öga kan ha svårt att se, speciellt om det sitter i ett bakben. 1-gradig hälta kan ibland endast upptäckas vid ridning eller longering.
 
Så, med det skrivet så är lilla Shatte fortfarande halt cirka sådär 1 månad efter första veterinärbesöket. Han är dock pigg och alert men jag antar att han fortfarande har ont, vilket såklart är förjävligt. 
Jag vågar inte skriva ut här än hur allt kommer att bli med honom men jag är förberedd på det mesta, om man nu kan bli förberedd... 
 
Kvicken mår bra och uppskattar att bli kliad på nu, han till och med söker sig till en för att bli kliad på halsen, haha dessa knottbett.. 
Han är ju annars en häst som inte uppskattar fysiskkontakt sådär värst mycket men nu när det kliar så är det frittfram att få röra vid honom utan protest! 
 
Sen är det kanske så att det kommer att ske en stor förändring i mitt liv i slutet av sommaren men jag skriver inte ut något här förrens att fler saker är fastställt! 
 
 Kommer ni ihåg detta scenario?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0