3 ord

Tänkte köra på 3 ord som beskriver mina hästar, LET'S GO 

KVICKEN
1. Ambitiös 
2. Halvt häst 
3. Space


Med ambitiös menar jag att han alltid försöker att göra sitt bästa när man rider på honom eller ber honom om något, riktigt lätt att jobba med. Vad menar jag med "halvt häst"? Jo han har ju aldrig gått i en stor grupp med hästar förutom under typ 3 månader när vi stod på ett annat stall. Han kan inte riktigt flockbeteende eller hur han ska bete sig så därför tar det lite längre tid för mig att få en stabil och förstående kontakt med honom ibland, jag menar alltså att han inte alltid har fått vara häst/växt upp som en häst vilket man märker i vissa situationer. Han kräver väldigt mycket space. Han har svårt med närkontakt. Det märker man när man ska borsta på honom, klappa på honom osv. Det är inga problem så länge man inte rör honom men ska man få ta på honom eller borsta så kan han bita efter en eller bli stressad genom att gå ut ur boxen och gå runt runt. Då brukar jag ibland skippa att borsta eller vänta ut honom, är upp till honom. 
Jag älskar han som han är, jag accepterar han som han är och jag jobbar aldrig emot honom även fast det finns lite komplikationer ibland! 

SCHATAL
1. Hel häst
2. Uppmärksam/tydlig 
3. Gosig

Schatal har jag inte haft lika länge som Kvicken (blir två år i Juni) men han har lärt mig så mycket om hästar, och det är för att han just precis är en häst. Han tänker precis och beter sig som en häst ska göra som har fått vara så mycket häst som möjligt. Med andra ord skulle jag vilja säga att han inte är "förstörd". I och med att han är en riktig häst fortfarande så gör det honom väldigt uppmärksam på saker i hans omgivning. Han har flyktbetende som få men är också väldigt uppmärksam på om jag tycker att något är en fara eller lugnt och håller sig till det lugn jag har när jag är med honom. Han är oerhört tydlig med att visa vad han tycker är okej och inte okej och det är något som har hjälpt mig enormt mycket att utvecklas. 
Sen får vi ju inte glömma att han är världens gospojke. Han har inget problem med att man står och borstar på honom eller vill gosa med honom, det är han all up for hehe! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0