Grundprinciper i min ridning

Jag har några få grundprinciper som jag väljer att gå efter i min ridning. 
Här nedanför finner ni dom lite kortfattat 

1. Vid ridning så tillkommer inte ett spö. Dvs, jag vill inte rida med spö för att det är lätt att missbruka samt att jag tycker att man inte ska behöva fler hjälpmedel än sig själv. OBS, jag använder dock repgrimma och sadel. Eventuellt annat huvudlag.   

2. Vid ridning så tillkommer inte sporrar.
Varför använder ens folk sporrar? Jag ogillar verkligen sporrar starkt då dom trycker in i hästens sidor. Jag kan INTE förstå varför man vill ha ett sådant irriterande och förskräckligt redskap på sin häst. 

3. Vid ridning tillkommer inte bett. 
Av den enkla anledningen att jag inte vill trycka in ett bett i mina hästars munnar. Jag söker en sådan harmonisk tillvaro som möjligt och då ser jag inte varför ett bett skulle höra dit. Eller, jag ser egentligen inte varför man ska ha bett i en hästmun överhuvudtaget, fruktansvärt onödigt när det finns alternativ som innebär att du inte måste trycka in något i munnen på dom. 

4. Vid ridning tillkommer inte en noshrimma. 
Anledning är för att: En nosgrimma är till för att täppa igen käften på hästen och inget annat. Rider jag med mitt sidepull eller repgrimma så blir det visserligen som en nosgrimma (behöver finnas något som håller upp huvudlaget) men behöver jag ens nämna hur löst dom spänns? Hästarna har fri tillgång till att öppna käften så mycket dom vill!

Just nu är det dom sakerna jag ställer mig negativ till. Jag anser att det är schysstare mot hästen. Vad andra väljer att göra är inte upp till mig men jag kan säga att jag blir lite extra glad när jag ser att folk plockar bort dom sakerna! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0