Hästarnas tillstånd

Schatals hov är fortfarande inte bra. Jag har försökt ringa en veterinär som jag hört ska vara bra men han vägrar att svara så jag måste hitta någon annan.
Han äter bra och är pigg och glad annars, galopperade ner för hagen idag och bockade lite, tecken på energi? Jag öppnade upp hagen häromdagen, jag vet hur mycket mina killar älskar att vara uppe i hagen och jag litar på Schatals omdöme när det kommer till hoven, dvs, han rör sig i den mån som han klarar av att röra sig i.

 Min farmor hade en fundering på vad det är som han kan ha och hon sa "bockhov kanske?". 
Bockhov är något som hästen kan få vid för mycket mat i förhållande till motion. Vad jag kan minnas så fick vi det nya höet i samma veva som Schatals kronrand började svullna upp och i förhållande till motionen så kan höet ha för mycket näringsvärde, dvs att han kan ha fått för mycket mat + nytt och fräscht gräs i hagen på det också. Det är dock vanligast att dom har bockhov redan vid födseln (föl) men kan uppkomma vid äldre ålder som jag har förstått det. 

Om det inte är bockhov så kan jag bara chansa på hovböld men det känns också riktigt skumt. Han är lite varm, har ingen puls och går på bra trots svullnaden, dvs är halt men inte blockhalt. Han har inte ont när man trycker "i" hoven eller runt kronranden och om jag har förstått det rätt så har en häst med hovböld riktigt ont i hoven etc då? 



Inte bara det inte, Kvicken har svullet öga nu också. Han kan få det såhär nu när insekterna börjar komma och det blir varmare ute men alltså han ser så ynklig ut med sitt lilla vidöppna öga... 


Så allt är verkligen inte på topp nu för mina två killar... Det tär ju lite på hjärtat men dom är fortfarande pigga och glada så det är det som håller mig på benen! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0