Sjuk Schatal

Är helt slut idag. 

Schatal kom in igår med en uppdragen mage och jag och Jocko konstaterade det ganska fort! 

När vi står och kikar på honom så ba flyyyger det ut skit, mycket svårt att förklara men det bara flög på väggen och tog stopp där och rann ner. Det var som om att han kissade nykokt spenat (gräs) från röven, märkligt.. 

Hade koll på han hela natten och har snittat sovit typ 3 timmar totalt så att skriva det här nu är en utmaning... Han bajsade ingenting mer under natten och jag hade en ganska aktiv kontakt med jourveterinären i Rimbo så det kändes bra! 

Valde att ta ut en veterinär idag för att kolla upp honom. Hon trodde det var gaskolik och kände på honom osv, gav han smärtstillande och lyssnade i magen! Det lät bra! Vi slangade i honom vatten också i och med att han senast hade druckit vid kanske 10 på kvällen så att han fick i sig vätska! 

Sen kollade hon på benet också och sa att hon inte visste vad det var och att vi borde åka till klinik. Han var också halt på båda fram tyckte hon vilket var något nytt för mig då jag inte har sätt det.. 

Och det här med att han kliar upp sår på rumpan kan vara springmask (vilket är mycket svårt att få bort eller se) eller något annat som jag inte kommer ihåg, är helt slut i hjärnan.. 

I det stora hela så fick jag väl inte jätte genomgående svar av distriktveterinären som också var ganska otrevlig om jag ska vara ärlig. Med andra ord så finns det mycket att kolla upp på denna lilla häst men det som känns skönt är att det känns som om att läget är helt ok under kontroll med magen på honom nu! 

Ledsen om det här inlägget blev stapligt men jag kan inte ens beskriva hur trött i hjärnan jag är just nu. Är mycket som måste tänkas igenom och det tär på mig psysikiskt!
Jag håller er uppdaterade om läget! 



Han låg ner och sov när jag kom imorse så nej, han låg inte ner för att han inte klarade av att stå! Han och Kvicken låg typ 3 gånger igår i boxen när jag kom ner och det vet jag att han brukar göra så är ingen fara! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Distriktsveterinärer känns ofta som att de är otrevliga och lite konstiga, litar inte riktigt på allt de säger. Jag hade ute distrikare till min häst 3 gånger för att kolla på att han var svullen kring ögat, fick bara höra att han var irriterad av flugorna. Sen när jag tog ut en ''riktig'' veterinär sa hon att det var inflammerat och om det inte blev bättre kanske de skulle behöva ta bort ögat!! Kan tipsa om Jerker från Veterinären i Vallentuna, har hört att han ska vara supertrevlig och bra!

Svar: Ja fick lite samma uppfattning! Jag tycker inte att man får jätte genomgående svar om vad som kan vara fel även fast man frågar! Åh ja ska tänka på det framöver då:) tack för tipset!
None None

2015-05-20 @ 13:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0