Kvicken❤️

Kvicken anlände igår och det kändes som om att resan gick bra! 
Han staplade ut från transporten och var självklart lite nervös och orolig men han kom till rätta ganska fort. 

Hästarna stod i stallet och dom vart nyfikna men jag släppte in Kvicken ganska fort i boxen och då ställde han sig och käkade. Han var ganska törstig också så vattnet slank ner fort och fint. 

Kvickis igår i nya boxen! 

Idag släppte vi ihop Kvicken och ponnyn Natchos. Dom sprang mest runt och lärde känna varandra. Ingen av dom kände något behov av att spraka mot varandra eller bitas. Det blev mest att lukta på varandra och springa runt. 

Sen släppte vi ihop Smikey som är den hästen som har dom bästa egenskaperna, det vill säga är "högst i rang". Plötsligt blev det lite mer jakt på det hela och Kvicken fick springa på ganska bra. En sak var lite obehaglig,  det är när dom går till ett hörn och ska börja hålla på. Kvicken trängdes in i ett hörn av Smikey och Smikey vände upp rumpan och kickade mot Kvicken en gång men Kvicken tog det rätt lugn och markerade inget tillbaka. Hade Kvicken däremot börjat kickat tillbaka vid det laget så hade det blivit kaos, tror jag. Kvicken skötte sig bra tycker jag, han  försökte liksom gå undan rätt mycket för att visa att han inte tänker försöka sig på någon ledarroll. Smikey hade dock väldigt svårt för att Natchos också ville hälsa på Kvicken vilket ledde till att Smikey blev rätt på honom och "jagade" bort Kvicken. Till slut så kände vi att vi tar ut Natchos så att Kvicken och Smikey får lära känna varandra på egenhand först 

Grejen med hästar är ju att dom sätter sina roller ganska så fort. Dom väntar inte utan dom kör pang på, det är väldigt viktigt för en flock upplever jag. 

Det jag hade svårt att förstå var dock att när Kvicken gick undan så fortsatte Smikey att fösa undan honom ganska aggressivt. Han markerade väldigt starkt på Kvicken men han försökte bara att komma undan. I och med att Smikey var väldigt på så sa Kvicken ifrån en gång. Dom drog en länga i fullt fräs och Smikey var all up i Kvickens ass. Då kickade Kvicken rätt ut, var dock svårt att avgöra på avstånd om han träffade Smikey. Efter den incidenten kom dom upp till grinden där vi stod. Kvicken stannade en bit bort men Smikey kom och ställde sig vid oss. Han kändes helt plötsligt som en annan individ. Han flåsade, skakade, började slänga med huvudet och öppnade käkarna. I det läget förstod jag att han hade blivit sparkad så jag kikade på honom och såg en stor bula längst ner på halsen. Antagligen träffade Kvicken honom där och spräckte ? ett blodkärl ? så att vätska fylldes. Vi valde att ta in Smikey då och jag testade att röra vid svullnaden och han markerade genom att slänga med huvudet, antagligen gjorde det ont. 
Jag tror inte att det är någon fara med Smikey men vid valde att separera dom för dagen då. 

Istället tog vi ut Natchos igen så att han och Kvicken fick lära känna varandra på egenhand. Det funkade jätte bra och jag kollade till dom vid 2 tiden igen och dom gick dom och betade vid varandras sida. 


Bara det att dom kan stå så här vid varandra efter några timmar är jätte skönt! Självklart så håller dom fortfarande på att lära känna varandra och det är inte helt bekväma än i varandras sällskap! 

Vi kommer att ge det några dagar till Smikey's svullnad har gått ner och efter det kommer vi att göra ett nytt försök. Jag är inte alls orolig för att dom kommer att trivas efter ett tag, men man måste också ge dom ett tag till att få lära känna varandra. Som jag sa i stallet idag till Frankies ägare och stallägaren så får man inte begränsa hästarna bara för att det händer något, vilket dom höll med om. Idag var det lite olyckligt att Kvicken fick in en spark på Smikey men hade inte det inträffat så hade vi kunnat ge dom några timmar så hade dom lugnat ner sig. Man måste låta hästarna få sköta det där på egenhand (om det inte blir på liv eller död, då kan man behöva rycka in och separera på dom) och lita på att dom löser situationerna som uppstår. 

Med andra ord så kommer Kvicken och Natchos att gå imorgon också och Smikey i separat hage. Det är en bra chans för dom två att få lära känna varandra lite mer utan Smikey i närheten. Sen vet jag inte riktigt om vi gör så att vi släpper ihop bara Smikey och Kvicken nästa gång eller om vi tar alla tre, återstår att se. 

Är jätte stolt över Kvickisen som verkar ha tagit flytten rätt så bra än så länge. Jag har varit jätte orolig för typ ALLTING men jag litar på hästarna. 

(Frankie som är sjuk just nu går i separat hage men när han är bra igen så kommer dom också att släppas ihop). 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0