Din bästavän?

Vart finns den genuina kärleken till sin häst? Hur många annonser hittar du inte på diverse sidor på nätet som lyder något i stil med "nu är det dax för mig att sälja min bästavän" osv? Jag hittar det iallfall väldigt ofta. Orsakerna kan oftast vara att man ska gå över till storhäst, att hästen man äger har blivit skadad och aldrig mer kommer att kunna tävlas och tränas, eller att man helt enkelt "inte kan utvecklas på sin häst något mer".
Din bästavän var det va?

Jag utgår ifrån att din häst faktiskt inte är din bästavän om de orsakerna som jag skrev här ovan är en av anledningarna till varför du ska sälja din häst. Då är kärleken och strävan om att kunna tävla och träna större än till din egna häst.

Ställ dig själv frågan "skulle jag fortfarande ha kvar min häst om jag aldrig mer skulle kunna tävla och träna på den, eller i värsta fall aldrig mer kunna rida på den?" Mitt svar är väldigt simpelt. Ja. Ett enkelt ja. Jag skulle aldrig sälja min häst om jag verkligen inte behövde. Dvs, jag är inte ekonomiskt kapabel till det eller att jag har skadat mig själv allvarligt.

Många håller säkert inte alls med mig om detta men det är så jag ser på saken. Skulle din häst aldrig mer kunna ridas på och du då väljer att sälja den så är det inte hästen du älskar (i samma utsträckning som ridningen)utan ridningen och det som hör till. Det är inget fel med att älska ridningen, men det blir fel i det sammanhanget att du kallar din häst din bästavän för att sedan sälja den pga orsakerna som jag nämnt här ovan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0