Jag kommer aldrig att skada en häst?

Jag skulle aldrig skada min häst/någons häst är något som ni ofta ser mig skriva. Vad jag menar med det är att jag aldrig skulle skada en häst avsiktligt. För att vara riktigt ärlig så håller jag fortfarande på att lära mig, som så många andra som håller på med hästar.

Jag gör inte alltid allting rätt, och jag vet inte alltid hur jag ska göra, jag försöker bara alltid att göra mitt bästa.

Att ha kontroll över sin häst är något som ofta är viktigt för många människor. För mig är det viktigt att hästen förstår vad jag menar och att jag förstår vad den menar för att vi ska ha en så bra relation som möjligt. Jag personligen tycker inte om att använda mig av ordet kontroll men det kanske är vad det är? Är en kontrollerad situation en bra och trygg relation? Kontrollerar jag min häst så att det blir en trygg relation? Jag vet inte, det kanske är det, jag har inte riktigt funderar ut det än.

Min största brist (eller fördel?) är att jag inte är speciellt modig av mig. Jag skulle aldrig sätta mig på en häst där jag känner att det inte är ett tryggt samspel, nu när jag tänker det och läser det så är det väldigt logiskt. Jag vet människor som utan tvekan skulle hoppa upp på hästar som dom inte känner för att sedan riskera att bli avslängda m.m. Det är inte sjysst mot hästen enligt mig att utsätta den för en sådan situation, hästar är trots allt sköra djur som påverkas mycket av våra handlingar. Grunden för mig är att lära sig att förstå hästens beteende och agera utefter den, det är väldigt mycket lättare sagt än gjort.

Förstår man sig inte på hästen till 100% så är det väldigt lätt att kunna skada den på ett eller annat sätt, det är nog det jag försöker att säga. Jag har mycket kvar att lära men jag kommer aldrig ge upp för hästens skull, "It might seem like a loosing battle, but let's fight it anyway.", en tatuering som jag har tatuerar in på benet och som alltid påminner mig om det viktiga här i livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0