Fanta

Första hopplektionen avklarad! Har ju sagt att det är storhäst som gäller nu ett tag men ack så fel man kan ha, det blev en D-ponny vid Namn Fanta istället! Dom vill verkligen inte ha upp mig på de stora djuren än, planen var att jag skulle hoppat upp på de stora för ett år sedan, men då fick jag ju rida D-ponnyn Twist istället, fast det gör verkligen ingenting för det är så roligt att rida ponny och jag kan skatta mig lyckligt att jag KAN rida ponny!

Iallfall, lite fakta om Fanta! Hon är ett väldigt kraftigt D-ponny sto född 2001. Cirka 148 cm i manken, alltså maxad. I mitt tycke så är hon en väldigt mysig ponny fast mesig, hon är "rädd" (brist på bättre ord) för det mesta och envis. Att rida dressyr går bra men när det är hinder/bommar på marken framme så är det läskigt. Tvärnit kan det bli 3 meter innan hindret även fast hon gjort det 200000 gånger tidigare. Jag tycker faktiskt väldigt mycket om den ponnyn, kommer ihåg för kanske 2 år sedan så red jag henne väldigt mycket, både dressyr och hoppning, blev även "tillsagd" att tävla dressyr på henne (alltså välja henne på dressyr tävling) men det gick aldrig ann då jag tyckte hon var ett för osäkert kort då jag mest ville vinna på den tiden.
Hon är dock väldigt snäll, gosig att ha och göra med och även att rida om man bort ser ifrån fjanterierna.
 
Ridpasset: Mitt fokus idag låg på att få henne framåt, istället för att sitta och rida hästen i form,vilket hon förövrigt har ganska svårt med, så var det bjudning som gällde, hon skulle trava på i ett friskt tempo i valfri form som jag tycker att jag lyckades med någorlunda. När det var dax för att trava över bommarna så var det stopp, jag fick ursäkta ordvalet "daska" till henne med spöt en gång för att markera att nej, såhär får du inte göra, vände sedan om och gjorde ett nytt försök, denna gång med mer tempo, vilket funkade och gud så hon lyfte på benen, den ponnyn kan om vi säger så. Sedan skulle jag trava över att par nya främmande läskiga bommar vilket även där det tog stopp, markerade ännu en gång att nej, så gör du inte och då fick jag smaka på några sparkar och en stegring, men inte hindrade det mig, hon skulle över, vi lyckades. Efter minimalt bråk så lugnade jag ner tempot och bara travade på i ett lugnt tempo för att lugna ner henne lite och lösgöra, hon vart fin, lugn trav och mjuk i munnen och jag kände att ja, nu är hon uppvärmd. Men man får aldrig ta det lugnt, det är tempo som gäller och lite draghjälp emellanåt. Så för att summera så var det ett roligt,svettigt,lärorikt, och härligt pass, en ponny som man får kämpa lite med, men ändå ha kul med, mycket trevligt, kanske blir henne några gånger framöver?

Hej så länge, see you again, sooooon.
 
 
Här har vi lilla djuret, har tyvärr inga bilder när jag rider på henne.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0