100% säker

Jag har 100% säker på att Kvirres bett är för stort på honom. I somras testade jag att byta till ett mindre bett, tyckte han gick bra på det till en början men märkte av att han blev allt mer hängande i handen och ville inte alls jobba på som vanligt, det mindre bettet ledde till mer bråk och tjafs och vi tappade liksom lite sammarbete.
Därför valde jag att byta tillbaka till det bett som han tidigare haft, även fast det är för stort så går han mycket bättre på det än det lite mindre, jag frågar mig själv, varför?
Borde han inte gå bättre på de bettet som antagligen sitter lite stadigare än hans vanliga?  Jag har verkligen noll kunskap när det kommer till bett, har alltid ridit på 2 delat eller 3 delat, har inte haft behov av andra men ja förundras över varför han går bättre på det större, kan det vara ren inbillning och bekvämhet från min sida eller jag vet helt enkelt inte, får nog spåna lite mer i detta!
 
Här är bilden på det bettet han går på (det större bettet), det är nog lite förstort fan

Kommentarer
Postat av: amanda

Jag har också det problemet fast det är dock inte samma bett sorter, det är ett vanligt tredelat och ett tredelat sötmalm, och med det vanlig tredelade så blir det gärna att han hänger sig i högersidan och jag får en känsla av att han blir stark. Men med det bettet som är lite för stort det vill säga sötmalmsbettet så hänger han sig inte alls lika mycket och han lyssnar mycket bättre.
Tror faktiskt att en del hästar tycker om "fel anpassade" bett. För det borde ju nästan vara så i och med att alla hästar är olika och tycker om olika saker. :) hoppas du förstår vad jag menar :)
// Amanda

Svar: Ja jag förstår vad du menar, och jag tror det kan stämma också!:) Men jag rider ju då på tvådelat vanligt bett både när det är mindre och större bettet, men det är kanske som du säger, att vissa hästar gillar mer fel anpassade bett!:)
None None

2012-12-07 @ 17:33:51
URL: http://tidenistallet.blogg.se
Postat av: cassandra

Min häst Uno red jag på för stort bett på länge, men hoppade 120 ändå utan problem, det var nu på senare tid som han blev väldigt tråkig i munnen (annars har han funkat bra på det förstora) som jag köpte ett exakt lika dant 3 delat som han hade fast en storlek mindre. Och han trivdes genast mycket bättre! Blev lugnare i handen osv fast det han har nu nästan är på gränsen till för litet. Så på han var det bra att jag bytte.
Men sen vet jag en annan häst i stallet som har ett väldigt för stort bett och hon går MSV dressyr med det. När ägaren bytte till ett mindre funkade det inte alls. Alltså är de individer och man får testa sig fram :)

Svar: Blev han då tråkig i munnen för att han hade ett förstort bett menar du? Ja det kanske är ett tredelat man ska införskaffa sig, jag rider ju på tvådelat förstort och anledningen till varför jag blir lite osäker är för att han är så öppen i käften i ridningen, alltså tuggar mycket på bettet, det kan ju ha att göra med att det är för stort men om en dressyrhäst i ditt stall tävlar på ett förstort bett så är det nog upp till individen!:)
None None

2012-12-07 @ 17:59:28
URL: http://cassandrahoppryttaren.blogg.se
Postat av: cassandra

Han blev stum och så fort jag tog i tygeln kastade han upp huvudet och kom aldrig riktigt till ro när jag red, men sen när jag bytte bett blev han mycket lugnare och jag tror det har med att göra att bettet låg mer stilla i munnen och då lugnade han ner sig :) Och ett av täckena att bettet är för stort brukar ju vara att de liksom pillar väldigt mycket med bettet, det åker upp och ner och skramlar väldigt mycket. Men som sagt det är upp till hur hästen trivs så det är ju bara att testa sig fram :) Tycker själv att det är skit svårt att veta vad man ska ha för bett, haha

2012-12-08 @ 19:36:42
URL: http://cassandrahoppryttaren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0