Bettdiskussion

 
 
Bett är ett ämne som är väldigt hett hela tiden, jag tänkte dela med mig lite smått av hur mina tankar ligger runt detta.
Eftersom att jag är intresserad av HorsemanShip och arbete från marken osv, (ska dock tillägga att jag har inga erfarenheter inom det området) så tror jag mer på att behandla hästen med rättvisa och mer naturligt. Det här är något som har intresserat mig ett ganska bra tag men tänkte försöka få mer kläm på det, för att stärka min och Kvirres relation osv. Jag rider på lite snällare bett än tex pessoa mm, oftast 2 delat eller 3 delat, men det man inte får glömma är att hästen är egentligen inte skapt för att ha bett i munnen överhuvudtaget, det är något vi människor har hittat på för att göra det lättare för oss att stanna och styra hästen. MEN, jag vet också att alla hästar är olika, men om jag köpte tex en väldigt het häst så skulle jag försöka att jobba med hästen från marken, och försöka överge lugn energi istället för att testa 100 olika skarpabett för att just JAG ska kunna stanna hästen, är det inte bättre då om jag försöker få en bättre kontakt med min häst så att jag kan ge den ett snällare bett i munnen? Jag vet att det skulle gå åt mer energi och tid men det skulle vara värt det, en häst kan inte säga till oss på samma sätt som vi kan säga att " nej det där gör ont, kan du snälla sluta", 99% av tiden så säger de inget och vi fortsätter som vanligt.
Jag har valt att önska mig ett sidepull i julklapp (ett träns utan bett) för att jag tror att Kvirre kommer att trivas i det och dels för att han fipplar så mycket med bettet i munnen, både för honom och för mig kommer det nog bli toppen.
En sammanfattning av det hela, jag är inte så mycket för bett generellt sätt, men ett snällare bett kan jag använda, tex som på Veda där jag rider lektionshäst, då är det inte riktigt upp till mig att bestämma vad hästen ska gå på.
Men för att avsluta detta inlägg så tycker jag att man alltid ska ha i åtanke att hästen är inte skapt för att ha bett i munnen, så tänk till en extra gång innan du rycker tag hårt i tygeln, det här är även något jag måste lära mig mer av, för jag har nog ryckt för hårt i munnen på hästen ett par flertal gånger så detta är relativt nytt för mig men jag ska försöka att ta hänsyn till detta mer och mer för varje gång!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0