Något jag tycker är roligt

Om det är något jag tycker är roligt så är det att analysera djupt in på hur ridpasset på en häst gick. Alla hästar är så himla olika så det gäller verkligen att kunna analysera på rätt sätt så att man kan förbättra det till nästa gång. Det är många gånger det har gått för jävla dåligt för mig uppe på hästryggen, på tex ridskoleponnyn Plopp, vinglig D-ponny som inte har så mycket stöd, stundtals kunde jag verkligen känna att han var sjukt fin men sen i galoppen blev han sjukt jävla stark och jag ballade ur, alltså pallade verkligen inte mer och det slutade med att jag hoppade av honom och började as böla och mådde dåligt över det i 2 veckors tid, detta var typ 1 år sedan och ibland kan jag fortfarande gå tillbaka till just det ridpasset och fundera över vad som gick så jäkla dåligt, och egentligen gick det inte så dåligt det var bara det att jag hade för höga förväntningar och för mycket press på mig själv, så det där ridpasset har hjälpt mig oerhört mycket genom min "vidare utbildning" på hästryggen så att säga. Jag anser att man inte kan utvecklas om man inte tar itu med dessa punkter

* Man tar åt sig av vad ridläraren säger till en
* Man tänker efter hur ridpasset gick och vad som var bra och vad som behöver mera jobb
* Man måste tro på sig själv tillräckligt mycket och veta att man vill utvecklas till en uppnåbar nivå
* Man får inte sätta för högpress på varken sig själv eller hästen
* Man måste anpassa sig till den hästen man rider, om man han är van vid att rida en hetsig och het häst så kanske det inte alls är så man ska rida på en slö och trög häst, alltså analysera och kolla av hur den hästen/ponnyn du rider är

Detta är nog de viktigaste punkterna som jag väljer att tänka på när jag rider, det är mycket bollar i luften, men man lär sig handskas med dom ;)


Jag och Plopp för år och dar sedan,kan det ha varit 2010?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0