Patrik Kittel

Har "alltid" tyckt att Patrik Kittel är en så jädrans duktig ryttare men nu när jag sökte på honom på youtube så kom det upp "Patrik Kittel Rollkur".

Rollkur är ett extremt ridsätt som innebär att man förböjer hästen i en onaturlig form både i lodplanet och sidleden. Hästen går med nosen mycket nära bringan och väldigt nära ryttarens ben.
Det är skadligt för hästen eftersom att den går i en sådan onaturlig form och tränas tyvärr uppemot OS och VM nivån inom dressyr.

Jag själv stödjer inte alls detta ridsätt, skulle aldrig falla mig in i att rida min häst på det sättet, oavsätt hur duktig man är (Patrik Kittel) så tycker jag verkligen inte att det är okej.Man rider alltså hästen så hårt in i handen så att den går sådär.Är alltså nu lite fundersam över om jag fortfarande ska stödja hans ridning, han som är så sjukt duktig annar och så bevittnar jag en video när han rider sin häst så, nää fyfan för det ridsättet säger jag bara.

En länk på när han rider rollkur
http://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4







 





Jag tycker iaf inte att det här ser naturligt ut, mår nästan dåligt av bilderna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0