Ridpasset

Var som sagt hos min fina kille idag, han var extremt lerig när jag tog in han och hans fina hagkompis Finnegan.
Tog väl sesådär 20 min att bara få av den torkade leran, tokhäst som ALLTID ska rulla sig i det äckligaste partiet i hagen USCH.

Red ner till ängen (för er som inte vet så är det en stoooor äng cirka 3 min ifrån där stallet står).
Red fram han i en väldigt stadig och låg form, tempot fick han själv välja. Gjorde mycket sidförningar och flyttningar samt volter, inte så höga krav till en början, utan bara så att han själv får komma igång och bära upp sig själv.  Efter 10 min framridning i trav så började han hitta sin takt och då började jag långsamt korta upp han lite i formen, så gjorde jag så tills jag kände att jag hade han där han ska vara, en bärig form där jag ska kunna hålla tyglarna som silke, vilket jag kunde.

Sedan galopperade jag några längor på ena "långsidan" på ängen, han har ju inte så mycket galopp till en början så fokuserade på att ha han ganska lågt och inte störa honom det minsta, för mig handlar det mycket om att han ska hitta till takten själv med lite hjälp från mig, efter lite "galoppombyten" (när han gör galoppombyten så tar han ett litet travsteg emellan, så söt), så bara pang, han var silke, jag behöve bara sitta där och styra med skänklarna, och när jag säger bara styra med skänklarna så menar jag att han är så pass bärig i kroppen så jag håller knappt NÅGOT i munnen på han.
Han var underbar idag och gud så jag älskar min lilla gris!
 

En bild ifrån förra sommaren, han är ganska biffig må jag säga!
 
Kanske försöker ladda upp en film sedan som är filmad i våras, får se hur det går med den biten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0