Lärorikt ridpass

Idag var det upp klockan 07:00 för att vara på Veda klockan halv 8! Det blev Pepsi idag på lektionen och nu skall jag berätta lite hur det gick, OBS, kan bli ganska långt inlägg.
 
De första 30 min: Vad höll jag på med? Jag började på helt fel nivå, istället för att vara lugn och låta han trava på så skulle jag börja fippla med att han skulle vara hög i formen, ha tryck i steget osv, och det gick ju åt skogen då han inte fattade ett piss av vad jag menade med det. Mina missar fick mig att stanna upp och skritta ett tag och sen fick jag fråga mig själv vad jag höll på med? Ni vet lilla rösten i huvudet som kan bli lite arg på en själv ibland, ja den fick ta ett jävla ryck i mig och sen fick jag lugna ner mig igen och testa om på nytt.
De sista 30 min: VILKET RYCK! Jag satte mig rakt över honom och lät han trava på, om han var för låg i formen spelade ingen roll för det kunde jag jobba upp när han travat igång ordentligt. De här 30 min red jag skänkelvikningar och 10 m volter i hörnen, det var bra för då var jag tvungen att koncentrera mig på det istället för just FORMEN, när han började lyfta upp sig själv lite mer så kunde jag även kräva mer och det slutde med att jag hade han mellan hand och skänkel och han var så mjuk, visst kunde fått upp han lite till men jag vågade helt ärligt inte förstöra det jag jobbat för under lektionen, en stadig,mjuk,framåt häst mellan hand och skänkel. Det räckte med att jag nuddade honom med spöet och la fram handen lite så fick jag lite mer tryck, då var jag nöjd!! I galoppen var han helt AMAZING. När man rider Pepsi så är han antingen sjukt stark , alltså ni anar inte, det är som att försöka få en stel gammal tant att göra volter, man har ingen chans, man flyger typ i sadeln när han kör upp huvudet då, och det gjorde han på förra lektionen när jag hade honom, MEN NU, han var som silké och det var så sköööönt, för jag kunde rida han med benen och inte med händerna. Han var så fin.
 
Det jag ville säga med detta var att denna lektionen var lärorik för min del då jag började på botten men faktiskt tog mig upp en bra bit, så istället för att bli frustrerad och arg så ta några minuter för dig själv och tänk ut ett annat ridsätt för antagligen så är det ditt som inte funkar. Måste även ge Pepsi lite kred som hade sådant tålamod, han är helt underbar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0