Övning

Kom hem ifrån Kvirre för en liten stund sedan och idag gav jag mig bort till foderby och red på deras volt.
Han har ju känts lite stel i höger sedan att jag bytte bett så jag testade lite nya övningar idag för att få han så följsam som möjligt, tänkte dela med mig då jag tyckte att det var en bra övning!

Vid varje lång sida så stod det två hinder (man behöver dock inte hinder på denna övning om man håller koll på linjerna man rider) och med hjälp av dessa två hinder så red jag en 8 volt, avståndet var inte så stort alltså blev det korta linjer vilket = BRA!
De kortalinjerna hjälpte mig att vara mer nogrann på yttersidan så att jag verkligen fick runt honom, sen så "tvingdes"(gud så hårt det låt men hittade inget bättre ord) han få under sig bakbenen vilket ledde till att han började jobba sig mer uppåt i formen och ryggen.
Sen kan jag även säga att, VAR INTE RÄDD FÖR ATT TA I LITE. När man suttit i några dagar utan resultat så får man banne mig börja ta i lite, och med det menar jag inte att "höja handen och bli stum och hård" utan jag menar var stark i din sits, kolla vart ditt mål är och tryck till tills du känner att hästen börjar ge efter, mesa inte och sitt och tryck lite itaget (beror iof på vilken häst du har) utan våga bli lite stark i din sits och få runt hästen för skänkeln på 8 volten,
det hjälpte iallfall mig! :D
Denna övning gjorde jag bara i trav.
 
I galoppen då, Kvirre är inte en sådan som har en bra galopp av sig självt, han har en kantig (skulle nog iallfall säga väldigt bra galopp för sina förutsättningar då han är trav häst, bara att inse att de har inte den luftiga stora och runda galoppen) men stadig galopp, han har inga problem att gå i form i den osv men det blir lätt att han tappar den och blir lite, kantig.
Så jag började med att bara låta han galoppera, han var stark i höger men jag  jobade mycket på fyrkanten, la 10 m volter och försökte jobba igenom honom, om jag kände att jag var påväg att bli för stark så ställde jag bara över honom i vänster för att få tillbaka yttersidan som jag tappat, så här satt jag ett bra tag och till slut så blev han VÄÄÄÄLDIGT fin, visst blev det lite att kämpa för men det är ju bara kul.

I dessa övningar så gäller det att vara bestämd, ha ett mål och inte bli frustrerad om det inte släppet på en gång, om dom blir lite starka i tex höger så ställ över dom till vänster och lätta lite och ställ tillbaka till höger sedan igen, det är ju ingen brådska :D

Tänkte bara dela med mig av detta då jag tyckte att det funkade bra, kom ihåg, VAR BESTÄMD!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0