Ridningen

Jag red killarna i förrigår och tänkte berätta lite om båda passen lite kort bara. 
 
Jag började med att rida Schatal, vi hann komma till volten och då skulle såklart en häst komma travandes längs ena vägen och Schatal fick lite flipp, det blev mycket gnägg och spring, lite uppspelt helt enkelt. Jag valde i det läget att bara få in han på mindre volter och att han skulle ge mig uppmärksamheten. Jag rörde då lite på innertygel och lät yttertygel hänga, tills jag kände att han gav efter och faktiskt slappande av så lättade jag och berömde, fick göra så ett par antal gånger och till slut fick jag en väldigt harmonisk häst. Jag försöker vara så tydlig och enkel som möjligt när jag rider på honom, för han blir lite överallt annars...  Han förstår verkligen innebörden med att ha längre tyglar nu, han söker sig ner direkt och börjar frusta, börjar även känna av att han jobbar mera med ryggen nu, han får in en bra taktkänsla också. 
Dock  blev han så avslappnad i slutet av passet att han höll på att få omkull oss, han snubblade ganska brutalt på sina ben men kom upp på fötter igen som tur var, efter det travade jag cirka ett halvt varv till bara för att se att inget gjorde ont och sen skrittade vi hem, ett lugnt och stabilt pass som jag kommer bygga vidare på. 
 
 
Sen efter det red jag fina Kvirreponken, vi tog oss ner till ängen och bara lekte och gjorde det som han och jag kände för. Det är så väldans skönt att inte alltid behöva tänka när man rider, typ " nu måste jag göra si och så", jag känner Kvirrisen så pass bra att vi mest bara är, jag känner hur jag ska rida honom utan att behöva tänka, lite skillnad när jag rider Schatal ;) Vi körde lite allt möjligt, han gick i en lite längre form, eller man kan säga att han fick bestämma lite själv, tycker det är viktigt :)
 
Sen nu börjar skolan på Onsdag och då ska jag försöka lägga upp scheman på hur jag rider, iallafall Schatal då det är han som jag känner att jag behöver utvecklas med. Jag kan erkänna att jag är lite lat nu när jag inte har rutiner men å andra sidan så känner jag att det är så det ska vara, allvaret börjar ändå någon gång, så varför inte bara göra som man känner för medans man ändå kan och sen kötta sönder när allvaret börjar på riktigt. Juste, Kajsa och hennes mamma kommer att ta hästarna på onsdagar från och med nästa vecka då Kajsas mamma tycker att det är jätte kul att rida, hon kommer att rida Kvirrisen! :)))) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0