Schatals galopp

Vi har haft lite problem med Schatals galopp nu på sistonde. Något som han inte riktigt hade när jag började rida honom. Jag försöker se tillbaka på punkter som ser annorlunda ut nu i jämförelse med förut. 
 
* Schatal reds endast på långa tyglar och i westernstuk
 
*Schatal reds inte lika ofta förut som han gör nu
 
*Schatal har dåliga bakknän som behöver byggas upp succesivt 
 
*Schatal rids i klassisk ridning nu vilket betyder mer bakbensaktivitet och mer tryck/jobb för hans del
 

Om man slår ihop allt detta så låter det ganska logiskt, det är antagligen jobbigare för honom nu än var det var innan, men jag kan inte förneka den faktorn att något ändå känns fel, för såhär mycket ska en häst inte streta emot. Men det är vårt, för när han får välja att galoppera själv (alltså fattar galopp på egenhand utan kommando) så funkar det väldigt bra, men så fort man ber honom att göra det, det är då det blir kickar och mycket "nej jag tänker inte/jag vill inte". 
 
Schatals ägare Ida ringde upp till ägaren som ägde Schatals mamma (Schatals mamma är tyvärr död nu) och hon sa att hon haft precis samma svårighet med mamman. Det blev till och med så illa att hela hästen låste sig och knappt kunde gå längre. Hon sa att de pushat henne för mycket, de tryckte sig igenom det. Hennes tips till oss var att inte skynda oss igenom prossecen, vilket jag absolut håller med om. 
 
Vi ryttare är så insatta på att det ska lösa sig så fort som möjligt, hästen ska lyssna på oss och där sätter vi hästens språk åt sidan. Men när är det dax för oss att faktiskt lyssna på hästen? Han försöker säga något, visst att det delvis kan ha att göra med envishet men en häst som kickar sådär mycket försöker säga något, vad det nu är vet jag inte, men det är min plikt att lyssna på honom, även om det betyder att vissa säger det som att"hästen har vunnit", vilket jag inte har något problem med. 

Är det så himla viktigt att faktiskt pusha honom igenom detta? Nej det tycker jag inte, jag MÅSTE inte galoppera på honom om han sätter sig emot så himla mycket, är det inte viktigare att känna harmoni nu till en början och sen testa igen för att se om man får samma reaktion? Jag kommer iallfall ta det väldigt lugnt med galoppen ett tag nu framöver, jag vill inte tvinga honom till något som faktiskt irriterar honom på någotvis. 
 
 På den här bilden rider Kajsa och man ser en tydlig bild på hur han håller på. 
 

Kommentarer
Postat av: Klara

Läste inte hela inlägget men min häst hade väldigt svårt för galoppen när hon reds klassiskt och nu när hon rids enligt Nh/western på lång tygel och får bära sig själv så funkar det mycket bättre. Man tar väldigt mycket balans från hästen när man rider på kort tygel, hästen blir oftast spänd av att gå i den "klassiska formen" och det kan påverka att hästen får svårt för galopp. Sen tycker jag absolut inte att det är mer arbete för bakbenen i klassisk ridning, snarare att hästen blir spänd och får ont i rygg och bakdel eftersom dom rids så ihoptryckt. Hoppas du förstår vad jag menar och det är absolut inget negativt mot dig :)

Svar: Jag förstår absolut vad du menar! Det är precis det jag också menar, dock har jag inte klurat ut än hur western/NH/Akademisk ridning ska utföras och därav min brist på kunskap, men är påväg åt rätt håll och försöker lära mig ett bättre sätt en att trycka in hästen i en onaturlig form!Min travare rider jag nu "klassik ridning" men aldrig i en högre form eller i en form där han tvingas gå ihop i en sträng och tvingad position, försöker göra det så bra som möjligt! Jag tar det inte så negativt utan jag tar det som ett lära mig en bättre sidan! :)
None None

2013-10-02 @ 21:38:32
URL: http://klaraf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0