Fysisk kontakt med hästen

Jag tänkte jämföra den fysiska kontakten som jag har med Kvicken och Schatal då dom är väldigt olika i hur dom vill bli rörda och tagna på. 
 
Kvicken är en häst som inte tycker om när man tar på honom. Han vill gärna stå och hänga med mig men om jag bara står vid sidan av på honom så låter han mig vara så som jag låter honom vara. Om jag däremot börjar att klappa honom i ansiktet eller på bogen samt magpartitet så säger han ifrån genom att bita lite efter mig. Han har olika dagar och ibland vill han att jag rör på honom och ibland vill han inte att jag rör på honom, det är upp till mig att se och acceptera. 
Däremot har han en sak han älskar och det är när man kliar honom i öronen. Då är jag mycket välkommen till att stå nära och ha fysisk kontakt med honom. Han vill vara med, det märker jag i och med att han alltid står utanför boxen och kollar på vad jag gör och håller mig sällskap, han står alltså inte inne i boxen och trycker mot ett hörn så fort jag kommer, det tar jag som att han vill umgås men gärna utan fysisk kontakt. Men som jag säger, han har även dagar när han vill stå och bli kliad på och ha fysisk kontakt, men det är inte varje dag och det accepterar jag. 
 
Schatal däremot tycker mycket om fysisk kontakt. Han älskar att bli borstad i ansiktet och vill gärna stå och puffa på mig med mulen som ett tecken på " kan du snälla klia lite på mig". Han är väldigt tydlig med vad han tycker om och inte tycker om. Han har större acceptans för att ha fysisk kontakt, men även han har dagar när han inte riktigt vill att man är för nära likså som jag inte vill att han alltid är för nära mig. Schatal tyckte inte om när man klappade honom i ansiktet när han kom till mig, han tyckte absolut inte om när man tog honom på öronen heller, men nu funkar det jätte bra och han visar inga tecken på obehag osv.
Det kan ha och göra med att jag har visat honom att det faktiskt är ganska skönt att bli kliad på ibland i ansiktet och nu är det en vardaglig grej som han vill att jag gör, han bjuder in genom att puffa lite på mig och försiktigt börja gnida ansiktet mot min hand vilket är ett tecken på att "nu får du gärna klia mig".
 

Det är viktigt att kunna avgöra om hästen vill att man tar på den eller låter den vara. Vissa hästar vill vara med och umgås utan kontakt och vissa vill att man är med och umgås med kontakt. Det tycker jag att man som ägare/hästmänniska ska kunna skilja och avgöra gentemot hur hästen beter sig i din närhet. 
 
 Mina fina. Dom får alltid välja vart dom går i stallet, om dom inte vill stå kvar i boxen så behöver dom inte det, det är viktigt att dom får välja själva. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0