gör jag det för min skull?

Ändrade jag mig för min skull?
Både ja och nej. Jag ändrade mig för att jag på något sätt såg att hästen inte trivdes i den hanteringen som utfördes. Jag såg missnöje som straffades med spörapp, sparkar i sidorna, ryck i munnen, och rytandes röster. 
 
Varje gång jag upplevde detta högg det till i mig, jag är för mycket djurmänniska för att kunna se ett djur piskas och fara illa. Har jag själv gjort det förut? JA och det avskyr jag med mig själv, det har med mitt samvete att göra att jag delvis ändrade mig också, jag mådde inte bra av att se detta eller att bli så upprörd i vissa tillfällen att jag själv delade ut ett piskrapp, jag mådde dåligt då. 
 

Jag har bevittnat en häst som fick en hov köttad, sedan komma tillbaka och skulle utföra LA-program, kunna samla sig. SJÄLVKLART gjorde den här hästen motstånd, men det straffades med tusen piskrapp och sparkar i sidorna. Ni som gjorde så mot den hästen, ni var inte duktiga som fick hästen att sedan sväva fram, hästen tvingades till det, glöm inte det. 
 
Jag fick själv rida denna häst 1-2 gånger, andra gången jag red den vägrade jag rida de sista minuterna, hästen var ju livsfarlig och jag hade varken mod eller hat i kroppen för att piska fram den till lydnad, det låg inte i mitt intresse eller natru, jag visste att det måste finnas en annan väg att gå, och den har jag hittat nu.
 

Men idag gör jag det mer för hästens skull, nu handlar allt om hästen och det är min skyldighet att få hästen att må så bra som möjligt. Jag började med ett dåligt samvete men idag har jag ett oerhört bra samvete. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0