here we go again

Sitter som vanligt och tänker. 
Jag tänker på att jag kan bli så fruktansvärt irriterad om jag ser en hantering av hästen som jag själv har lagt bakom mig. Egentligen vill jag bara skrika ut att "läääääggg aaaaav" men det är inte min rätt att göra, eller rättare sagt, jag tror inte att budskapet kommer komma fram. 
 

Bara det här med att ge hästen rejäla klappar på halsen med handflatan irriterar mig, varför ska man ta i så jävla hårt för? Hästen är ett känsligare djur än vad man tror. 
Varför försvarar folk bett? Helt ärligt så är inte hästens mun till för att ha ett bett likadant som den inte är till för att ha en sadel, det här är något jag ALLTID tänker på när jag rider, jag försöker att inte rida allt för långa pass på mina hästar för att hästens rygg (enligt en undersökning i ryssland?) pallar  inte mer än 15 min. 
Och när folk rycker hästen i munnen vid ridning? Det är också något som irriterar mig något så oerhört mycket. Jag kommer inte ihåg senast jag ryckte Kvicken eller Schatal i munnen, det händer inte längre i och med att jag rider på ett annat sätt nu som gör att dom är avslappnade och jag behöver helt enkelt inte rycka till. 
Eller bara allt snack om att rida ihop hästen med hand och säte. För det första tycker jag att det är absurt om du inte har en oerhört bra relation till din häst att ens ta dig friheten till att faktiskt trycka ihop hästen. Tycker man ser en enormt stor skillnad på en häst som rider ihop sig av sig självt med hjälp av ryttarens energi och en häst som rids ihop av ryttaren. 
Eller varför inte allt snack om att hästen alltid ska lyda. HÄSTEN MÅSTE LYSSNA PÅ DIG. Ja, det är skit bra om hästen lyssnar på dig för säkerhetensskull, men det kommer kunna hända vad som helst oavsätt om ni till att börja med inte känner varandra väl från marken. Hästen ska inte lyda för att den måste, den ska lyda för att den vill. Hästen ska välja själv, vill jag vara med dig, litar jag på dig... osv. Det är upp till DIG att få hästen att göra allt detta men med frågan "vill du?" istället för "du måste!". 
 
Det är svårt att vara positiv i en värld som besitter så mycket negativitet. Det är svårt att bara sopa allt under mattan och skita it, för jag bryr mig om hästar i överlag, jag skiter i vem som äger hästen osv, ser jag en häst som jag tycker far illa, så kommer jag inte bara glömma bort det, likadant med relationer till människor eller allt som gör mig upprörd. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elvira - Baraelvira.se

Haha detta inlägget alltså <3

Svar: hahah så lack, blir ju så upprörd ibland haha!!
None None

2013-12-27 @ 10:11:24
URL: http://baraelvira.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0