heta hästar

Kikade precis på något youtube klipp på en häst som var väldigt "het" som vi kallar det inom ridvärlden. 
 
Jag blir på något sätt frustrerad när jag ser sådant för en häst bör inte vara het och ligga på bettet hela tiden om den är bekväm. Jag kan inte dra alla över en kant nu men så som jag tänker så bör hästen vara avslappnad och känna harmoni vid ridning, och det tycker inte jag en het häst utstrålar överhuvudtaget.
 
Vi säger nu att man är tävlingsryttare (på vilken nivå spelar ingen roll) men mitt fokus då hade inte varit att hoppa hinder utan hade varit att försöka hitta ett samspel då jag märker att hästen känner sig harmonisk och känner frid när man rider. Ja, en het häst kan absolut hoppa men det ändrar inte min syn på att hästen inte alls ser bekväm ut.
 
Om jag själv skulle ha en het häst så skulle jag ifrågasätta "varför är hästen het?", " varför ligger den på så fruktansvärt mycket?",
 
osv. Min första prio hade inte varit att hoppa upp på hästen och försöka rida igenom det, det hade varit att börja från marken och sedan se om den fann harmoni uppe från ryggen. Det här är ett problem som förekommer allt för ofta och som bör ifrågasättas oftare än  vad det gör. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0