jag har kommit en liten bit på vägen

Det går inte en dag utan att jag funderar på vad jag vill med hästarna. Jag har ett par antal saker klara för mig och det är :
1. Att inte rida med sporrar
2. Att inte rida med bett
3. Att inte rida med spö
4. Att hästarna ska få röra sig fritt i stallet om dom vill, dom får alltså möjligheten
5. Att arbeta mycket från marken
6. Att få en naturlig kommunikation med hästarna
7. Att inte agera utefter mina principer, utan hästarnas 
8. Att alltid försöka läsa av om hästen säger "ja" eller "nej"
9. Att ridningen ska ha harmoni
10. Att alltid respektera hästens åsikter 
 

Det här är dom punkterna jag kan komma på just nu i denna stund. Och det är bra punkter som jag håller mig till varje dag, och det funkar. Jag kan känna en större förståelese nu om hästen inte vill något, det accepterar jag. Men det kan vara svårt om man fått innötat i sitt huvud av olika tränare eller hästmänniskor att "hästen ska lyda dig och du ska bestämma", men det går att komma ifrån det om man vill. 
 
Det är lång väg kvar, en riktigt jävla låg väg kvar men när tiden är inne ska jag lägga ner all min energi på att jobba med hästarna, i detta fall Schatal och Kvicken. Jag vill få en ännu djupare förståelse och jag vill lära mig, det är nyckeln till allt som har med NH att göra. Leta information, testa det på hästarna, testa ännu mer, nöt in hur hästen fungerar med andra hästar, öva på ditt egna kroppsspråk, ha större acceptans om hästen säger nej, var självsäker och sen kör. Tänk mycket till en början men sen, börja bara vara. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0