KÄNSLIGA DJUR

När vi hanterar våra fina hästar så får vi aldrig glömma bort att, hästen ÄR ett känsligt djur. 
 

En häst kan säkerligen läsa av oss bättre än vi kan läsa av den. Just att vi människor är helt okej på att läsa av varandra är en sak, men hästarna har inget annat att gå på än att kolla på hur vi bär oss själva, hur vi reagerar i deras närhet och hur vi förhåller oss till dom generellt, vi människor kan tala med ord, det kan inte hästar. 
 
Om det här låter konstigt, ta då tid till att faktiskt försöka lära dig så mycket som möjligt hur en häst beter sig mot en annan häst, det kan räcka med att bara kolla på dom i hagen och försöka läsa av hur situationen ser ut. 
 
Idag var exempelvis jag och min kompis ute på en promenad med killarna, jag med Kvicken och Bella med Schatal. Eftersom att Bella inte är jätte hästvan så ber jag inte henne att kräva mycket av Schatal, han går bakom henne och om han försöker komma förbi henne så korregerar hon honom eller låter det vara, beror på hur bekväm hon känner sig i situationen. 
Jag däremot korrgerar alltid och försöker läsa av hur Kvicken ( i detta fall) förhåller sig till mig och omgivningen runt omkring. Han har blivit väldigt duktig på att hålla sig bakom mig men ibland blir han så stressad och skrittar på lite extra fort, då gäller det att jag är där direkt och ber honom att ge mig mitt space precis så som jag ger honom hans space. Det krävs inte inte mycket för att få hästen att förstå dig kroppsmässigt. Jag brukar endast stanna upp själv, peka med handen på hans fötter och ber honom backa genom att vifta handen lite bakåt. Om inte det funkar så tar jag repet och börjar svinga det lugnt mot honom. Det är är korregeringar som funkar 99% av tiden, restrerande 1% är om han är helt okontaktbar pga av brist på koncentration,
 

Eller bara idag i boxen när jag skulle be han backa in så att jag kunde stänga boxdörren, räckte med att jag försiktigt la ett finger mot hans bringa och han backade in lugnt. Det krävs inte styrka för att kunna få din häst att lyssna på dig, ännu mindre våld. 
 
Däremot måste du vara bestämd i dina rörelser, om du inte är det kommer hästen känna av det och framöver kan det sluta med att hästen INTE ser dig som ledaren och kör över dig helt och hållet. Ha självförtroende också, det är något jag kommer få jobba med i flera år, för visar du att du är säker på den saken du gör i din hästs omgivning, så kommer den sluta ifrågasätta lika mycket som den hade behövt göra annars!
 
Hur umgås ni med era hästar?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: therese - tlhorses.se

vad kul att du hittat till mig :) kul och se att du också har naturligare hästhantering.

Jag umgås med mina hästar på alla möjliga sätt men med en ömsesidig kommunikation!

2013-12-27 @ 20:55:25
URL: http://tlhorses.se
Postat av: Linnéa Karlsson

SV: Roligt att du gillar min blogg, speciellt kul att du tycker att den ger energi. Försöker alltid se det positiva i allt jag gör! :)

Har läst lite på din blogg, gillar ditt naturliga hästtänk! Jag är själv ingen ''NH-människa'' men jag ska från och med nu bli bättre på att läsa av min häst! :)

/Linnéa & Debbie

Svar: Helt rätt!
Nej man behöver som sagt inte vara NH människa för att kunna behandla sin häst väl även fast det är att rekommendera ;)
None None

2013-12-27 @ 22:30:33
URL: http://www.debbieochjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0