Rädd häst?

När jag stod i ett annat stall från februari till juni detta år så fick jag se mängder med olika sätt att hantera sin häst på.

I denna period hade jag inte bytt från mitt traditionella sätt att hantera hästen på till mitt NH-sätt. 

Men redan då reagerade jag starkt på en häst och ryttare. 
Den här hästen var stor och ståtlig, en vacker valack blott 20 år fyllda. 
Dressyrhäst med ett hjärta av guld. 
Den hästen gjorde allt för sin ryttare om vi säger så. Och jag tänkte, men vad skönt att ha ett sådant där förhållande till sin häst, alltså en som gör allt man ber om. 

Men ack så fel jag hade. Den här hästen gjorde allt ryttaren bad om för att den var tvungen. Med ordet tvungen menar jag att den åkte på stryk annars. 
Om hästen inte gjorde ett perfekt galopppombyte, då åkte sporrarna in i sidorna, spöet var framme och handen sågade hästen i munnen, det var brutalt och riktigt hemskt att bevittna. 

Hästen var så livlös i dessa situationer att den inte gjorde en gnutta motstånd, och det är väl det vi menar med att hästen blir apatisk och faktiskt KAN stänga av för att den måste, den här hästen hade inget val. 

Det är så fruktansvärt sjukt att vi små människor kan ha en sådan makt över dessa stora vackra djur, det är just därför vi måste behandla dom på rätt sätt. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0