stor flock

Många vet ju att hästar gärna går i stora flockar, det är så dom lever ute i det fria. 

Och jag då som endast har 2 hästar som går med varandra kunde gärna ha haft 3 stycken till bara för att det är det naturliga, men nu ser situationen ut som den gör och det får jag acceptera :)

Det jag tänkte ta upp dock är det här med att Kvicken flyttade från ett stall (det vi står i nu igen) till ett annat och hade endast gått med 1 häst i flera år sen 2 hästar i något år. När vi kom till nya stallet var det en stor omställning för både mig och han, inte bara ny miljö utan en stor hage med cirka 8 stora valacker skulle han gå med. 
 
Det här blev då jävligt "mindfuck" för honom, för han var ju absolut inte van vid att gå i stor flock. Han visste inte riktigt hur han skulle bete sig och ville vara ledare, men den positionen fick han dela med en annan häst vilket kanske inte var det optimala. 
Det slutade med att Kvicken gick jätte mycket ner i vikt, och från att ha varit ett ganska kralligt varmblod till att gå och bli ett varmblod där revbenen syntes, var minst sagt bedrövande och väldigt otäckt. 
Och han fick även en spark på hasen och det blödde som utav attan och för första gången i sitt liv var han skadad, eller allvarligt skadad. Såret var djupt och tjockt och jag visste inte riktigt hur det skulle läka eller hur lång tid det skulle ta, han är ju trots allt 21 år gammal och det kan vara rätt farligt för en gammal häst att bli skadad. 
Men farmor sa "det där läker på nolltid, Kvicken har väldigt bra läkekött". MINST SAGT.
Det läkte oerhört fint och idag märker man inte av något alls. 
 
Säkerheten i den hagen var bedrövlig, en häst gick in i ett apatiskt tillstånd varje dag i hagen, dvs stod på sidan av och hängde, en annan var livrädd för fullblodet som delade ledarpositonen med Kvicken, även fast fullblodet var över Kvicken, för Kvicken pallade nog inte mer till slut och gick undan, överlämnade tronen till fullblodet. 
 
Det jag vill säga med detta är att i vissa situationer är det kanske bättre för din häst att INTE behöva dela en hage med en stor flock hästar om den INTE är van vid det. Kvicken har nog aldrig varit så smal och stressad som han var när han stod i det stallet. DÄRFÖR när jag överväger en stor flock och en liten flock så vet jag att det här var det bättre alternativet för honom. Han hade behövt en tydligare flock och hästar som visade honom hur man beter sig. 
 

Så om du märker av din häst att den går ner i vikt, blir mer stressad eller ofta skadad så överväg att byta till en mindre flock, det är inte alltid lätt för en häst att komma in i en hage med 8-10 hästar istället för en liten och sedan förvänta sig att det ska gå toppen. För Kvicken trivs väldigt bra med att gå i liten flock, idag har han hullet uppe och ingen skada har skett sedan i våras.
 
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0