tankar

Jag kan inte kalla mig NH-människa. Det mesta jag gör med mina hästar just nu är NH-baserat. Jag utför kommunikationsövningar med mina hästar för att jag vill lära känna dom djupare, jag vill lära känna vad som ligger i deras natur, vad tycker dom om och inte om, hur umgås hästar med varandra m.m. 
 
Jag utgår från filosofin NH, jag försöker att göra allt så rätt för hästen som möjligt.Jag tyckte om grunden för NH och det jag fick lära mig genom att läsa, det kändes logiskt. Att lägga in övningar är en del av processen, jag tycker att det är lika kul att bara umgås i stallet och gå ut och gå med hästen som det är att gå upp till volten och leka. Jag måste exprimentera mig fram för att få en större förståelse av vad som faktiskt ligger i mina hästars natur. Jag måste även lära mig att inte trampa mina hästar på tårna och få dom att känna sig tvingade till något, och det hjälper mig kommunikationsövningarna med. 
 

I slutändan handlar det inte om (för mig) att kunna backa hästen eller få den att förflytta sig, det är bara en del av det jag gör för att komma in på rätt spår och för att försöka se om hästen förstår vad jag menar utan fysisk kontakt eller större hjälpmedel. Mitt mål är som sagt att inte behöva tänka ens en gång, att en dag ska även det här ligga i MIN NATUR när jag umgås med mina hästar, det ska vara så lätt som möjligt och vi ska förstå varandra. 
Det här är ett mål som säkerligen kommer ta hela livet, men jag är extremt villig att bygga vidare på tankarna som NH innehåller och metoderna man kan använda sig av. :)
 
Lika mycket som jag försöker förstå Schatal uppe på volten så analyserar jag honom minst lika mycket när jag träffar honom i hagen. Det är viktigt att inte BARA försöka förstå hästen vid "träning" en gång om dagen i ridhuset eller på volten, NH är ett byggande koncept som bör vara i din åtanke varje sekund du spenderar med hästen. Det här är såklart svårt till en början, (det är fortfarande svårt för mig) men allt eftersom kommer det börja falla på plats. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0