underbart ridpass på kvicken

Idag fick jag och Kvicken till ett riktigt bra ridpass. 
 
Vi skrittade ett tag och jag kände så att av och på knappen var av. Jag vill tillägga att jag sagta men säkert börjar att rida allt mer med energin istället för tyglarna, det räckte med att jag sköt fram fötterna lite och lutade mig tillbaka och så stannade Kvicken. Sen släppte jag fötterna och  då gick han fram igen. 
Kvicken är en väldigt lättlärd häst men det var en sak han inte riktigt förstod sig på och det var när jag bad om att få "hela huvudet". Det är när man tar tag i en tygel och ber om att hästen ska släppa spänningarna i halsen och huvudet och slappna av. Då tar jag exempelvis i vänstertygel och släpper höger helt. Detta resulterade i att han gick runt i cirklar och blev förvirrad, men efter ett tag förstod han grejen lite och slappnade av även fast han inte stod stilla när han gjorde det, det är en process vi kommer att få jobba på lite mer. 
 

Efter vi hade gjort det några gånger var han riktigt lösgjord vilket förvånade mig, han vågade söka sig ner mycket mer än vanligtvis och han blev extremt lyhörd på mig. Hela han signalerade lugn och harmoni vilket var väldigt skönt att få känna på då Kvicken i allmänt är en ganska stressad häst även fast han oftast gör det jag ber honom om. Skrittstegen blev längre och lugnare (han tar vanligtvis små och snabba steg) och han var lugn, det var kul att få känna på efter att endast ha gjort några "ge mig huvudet" övningar. 
 

Vi galopperade på halvlånga tyglar och han har nog aldrig tagit mina fattningar så bra som han gjorde idag. En sak måste jag tillägga för det är lite roligt. Det är blåsigt här i Vallentuna idag och dom flesta hästarna brukar ju bli lite på bushumör då... Men Kvicken som alltid är så samlad och lyhörd sprätte iväg i några bocksprång på ena långsidan i galoppen, HAHA. Jag garvade faktiskt för det var vindpusten som kom rakt på högersidan som fick honom att flyga iväg. Hahah det var faktiskt sjukt kul och det var kul att även se att han KAN bocka lite, har nämligen aldrig riktigt hänt förut, hehe. 
 

Det var också en kul grej för Kvicken brukar alltid vara så samlad och lyhörd under ridpass men idag verkade han faktiskt ha KUL, och det var extremt roligt för mig att märka av. Vi kommer framöver att fortsätta på detta spår och förhoppningsvis har jag lite bilder att visa och filmer snart. 
 
Busgrisen idag
 
Ser han inte lite busig ut?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0