Upplevelse

Jag har haft Schatal hemma hos mig ett tag nu. Sedan i Juni för att vara mer specifik. 
 
Något jag har märkt på honom är att han vågar ta lite mer plats nu och vågar tänka efter innan han gör sin handling. Är han fortfarande rädd för vissa saker? Ja. Är han mer villig att gå fram och kolla på dom? Ibland. 
Han är en knepig liten häst som jag säkert aldrig kommer kunna komma underfund med helt, men vi lär oss mer om varandra för varje dag. 

Jag vet att han inte tycker om att bli tillsagd, han vill helst inte göra saker som han inte vill, och då slipper han det. Men jag kan ändå ge det som förslag en annan gång och då kanske han har lust att göra det. 
Han är också ganska dominant, men det är bättre att vara dominant än aggressiv. En dominant häst kan man förhandla med och en aggressiv häst är lite mer jobb. 

Oftast tar man fel på orden dominant och aggressiv. Agressivitet för mig är en när en häst gör utfall mot en, sparkar efter en, och bits. En dominant häst för mig är en häst som tar mycket plats, blir sur vid tillsägelse, men som inte på någotvis skulle få för sig att göra dig illa. 
 
Det kanske låter helt knäppt för vissa av er men för mig är det så jag tolkar de två olika orden. Han är dominant och därav behöver han någon som leder honom lite och är bestämd, inte aggressiv eller något utan mer dominant tillbaka, fast på ett sjysst sätt. Dvs, korrigerar honom när han börjar bli för på eller för dominant. Han får jätte gärna för mig ta mycket plats, men inte så mycket plats att han inte kan se mig som en ledare och någon som han kan lita på. Om jag låter honom ta positionen som ledare så kommer han aldrig lita på mig när vi möter något obehagligt/läskigt enligt hans tycke. 
 
Därför är det jätte viktigt att lära känna din häst från maken i och med att du får ett helt annat perspektiv om hur hästen är. När du sitter på ryggen kan du absolut avgöra vad hästen är rädd för och vad den inte tycker om under ryttare, men det du ser från marken är lika betydelsefullt som det du märker av från ryggen, om inte viktigare. :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0