vi är på god väg

Jag kan skatta mig lycklig. 
 

Jag har 2 underbara hästar att ta hand om och därav många möjligheter också. Om jag ser något som jag vill testa så kan jag nästa dag åka till stallet och faktiskt testa det, en möjlighet som kanske inte många har.
 

Just nu drömmer jag om att en dag kunna rida endast i halsring på både Kvicken och Schatal. Det är ett oerhört långsiktigt mål men nu har vi äntligen börjat komma in på det spåret. I och med att man endast rider i halsring då så finns alltså inte möjligheten att stanna hästen via tygel, utan då är det energin och sistsen som talar för sig. 
 
Jag fruktar dock Kvicken lite då han nog gärna skulle hitta på en jävla massa bus men det är så jag känner nu och det kan nog bero på att jag inte är 100% säker på att han hade lyssnat på mig i det tillfället. Schatal däremot som är en mycket lugn häst när man kommer in och rider på en volt skulle nog vara lättare då han tidigare blivit riden lite mer med säte och energi, det är han alltså mer van vid än Kvicken. 
 

Idag red jag ju Kvicken på energi och det kändes toppen. Om vi fortsätter såhär framöver kan jag absolut se oss försöka oss på att rida i halsring, någon dag. Men det här är även en säkerhets fråga, man ska INTE testa detta bara för att, man ska testa det för att man känner att "vi har en sådan bra kontakt nu att jag faktiskt inte behöver utrusting". 
 

Om/när jag väl kommer testa detta så ska det vara på en volt med staket runt, tyvärr har jag inte den möjligheten nu då jag rider ute i det fria och på våran lilla volt som inte har staket, kanske inte det ultimata att dra ner på ängen direkt och förvänta mig att inte hästen ska känna sig lite mer fri än vanligt, dvs sprutta iväg i glädjesprång, haha. 
 
Jag har faktiskt testat rida utan utrustning på Kvicken och det var i våran lilla paddock precis utanför stalldörren som man kan spärra av så blir det en minimal volt, dvs hästen kan inte dra iväg i full galopp, hehe. 
Då fattade han absolut ingenting och det slutade med att jag inte kunde styra honom, det var mindre kul. 
 

Så nästa gång jag testar detta (om det ens kommer ske) så ska det vara i ett inhägnat område och jag ska känna att både hästen och jag är redo för det. 
 
Detta är nämligen en big deal för mig eftesom att jag strävar efter att ha så lite utrustning som möjligt, därför vill jag verkligen inte förhasta något, det var ta den tid det tar 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0