Problem med Schatal

Insåg nu vad dåligt jag har bloggat när det fortfarande finns en bild på det nya täcket som jag köpte för typ 2 månader sen finns kvar i startfältet. Jävligt dåligt formulerad mening. 
 

Menmenmen, detta ska det bli ändring på, skriver nog lite olika inlägg här i omgångar denna kväll. 
 
Dagens händelser. 
Tog mig till stallet vid klockan 19.00 för att möta upp Ida (Schatals ägare). Jag hade nämligen ett litet problem här om dagen när jag skulle longera honom som jag tänkte berätta om. 
Jag har nog inte berättat här i bloggen om att Schatal helt plötsligt började stanna i ridningen för cirka 2-3 veckor sedan, alltså total vägrade att röra sig framåt och ba nej det här tänker jag inte göra, speciellt när jag kom till hörnerna. Min teori var att det blev jobbigt för honom när jag krävade att han skulle gå ut i hörnerna för att sätta under sig bakbenen mera, alltså bara en vanlig lite mer extrem hörnpassering. Jag tyckte bara att han var dryg och lite bitchig för jag har varit med om ett par antal hästar som använder det som sin "nej jag tänker inte göra detta", vissa ställer sig, vissa skenar och vissa stannar. Han ville inte röra sig i ett friskt tempo framåt heller då bara tog det emot.
Ida och Fredrik som då äger honom kollade upp detta så att han inte hade ont osv, vilket han inte hade, jag trodde starkt på att det hade att göra med att han försökte komma undan genom att stanna. Tänk er själva att ni ej behövt träna kroppen på ett fysiskt krävande sätt på ett tag och sen helt plötsligt måste ni göra det, det är inte så kul, haha.
Men iallfall, jag hann inte rida honom något mer efter det pga flytten med Kvirre och massa med skolan, (då var det bestämt att Schatal skulle komma till oss så jag visste att jag hade tid att träna då)och under denna tiden kollade de upp westernsadeln och den låg tydligen inte så bra på, då kom den nya teorin att han kanske hade ont när man red i den, vilket även verkade logiskt för min del. 
Men nu när han kommit har han inte hållit på ett skvatt, han har varit pigg och framåt utan några problem, TILLS att Kajsa hoppade upp i förra veckan någon gång och han höll på likadant, då hade hon dressyrsadeln som förövrigt är kollad och den ligger som den ska på honom. 
Och det jag försöker komma fram till (när jag skriver har jag en tendens att skriva lite för mycket, haha, ingen nyhet dock) är att han höll på likadant i longeringen, han liksom stannade och blev sur, skulle gå över till vänster varv (han gillar det bättre än högervarv) och skulle inte gå framåt när jag bad honom, detta gjorde mig såklart lite frustrerad för jag visste inte riktigt hur jag ska göra eller vad jag får göra, då kom Ida ut idag och hjälpte mig. 
 

Idas tips 
1. Ha en "replongeringslina" istället för en vanlig.
2. Var tydlig att han ska gå ut i högervarv genom att höja högerhand och veva lite med repet som en motor framåt.
3. Beröm när han gör rätt. 

Det var alltså inte mycket svårare än så, det jag tyckte var ett mycket bra tips var att ha en replongeringslina.   
Detta är en replongeringslina, den var lättare att hålla i och blev inte lika mycket att hålla koll på samt att den är lite tyngre, rekommenderar. Han blev mycket bättre efter att hon visat hur jag ska göra så om ni har lite problem med detta kolla antingen på ponnyakuten eller köp er en replongeringslina, vilket som, haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0