6 timmar är på tok för lite

Ärligt, hästarna går ut vid klockan halv 10 varje dag. Nu när det är mörkt så fort ute och efter den där händelsen med Schatal i hagen så var farmors råd att ta in dom lite tidigare så att det iallfall fortfarande är lite ljust ute fortfarande. 
 
Jag har gjort det i cirka en vecka nu men så kom jag på att, varför spelar det någon roll? Jag ser mycket hellre att dom är ute till klockan sju även fast det är bäcksvart ute då än att ta in dom vid 3-4 och sedan stå inne hela natten, det håller inte för mig. 
 
Jag accepterar absolut andras åsikter om detta med hagtid i hagen men för mig är det inte och kommer aldrig bli sunt för en häst att stå ute i så få timmar om dagen. Då rider jag hellre i mörkret och mår bra av att de faktiskt varit ute i cirka 9 timmar och kan släcka med gott samvete vid klockan 8-9. Sedan på helgerna kan jag vara där på dagen och och rida vid 1 och släppa ut dom igen, men på vardagarna får jag planera lite mer för att det ska bli rättvist för dom. 
Sen kan jag säga att det alltid står vid grinden klockan 6-7 och vill komma in men det är nog ändast för att dom vet att maten vankas, eller för att dom vill träffa mig hahaha. 
 

Men, varför jag tog upp detta var för att jag och mamma hade en liten diskussion om detta igår. Mamma om du läser detta så var lugn, måste bara ge det hela ett perspektiv. 

Hon kommer in till mig vid 3-4 och frågar, ska du inte åka och ta in hästarna nu ? Och mitt svar blir ganska så snabbt, nej, varför ska jag göra det nu för? Mamma ger ett svar som lyder, jo men dom ser väl inte så bra i mörkret?
Jag kände direkt då, hästar ser bättre i mörkret än vad jag gör iallfall, och nej förfan, ska man börja hålla på på det viset så vet jag ingenting längre. Hästarna mår bättre av att vara ute i några timmar till än att stå inne i en box x antal fler timmar än vad dom redan gör, så fuck it, nu får dom vara ute tills klockan 7 och så får jag rida när det är bäcksvart, WISH ME GOOD LUCK. 
 
jag och grisen 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0