Din åsikt och min åsikt

Är din åsikt lika mycket värd som min åsikt? 
Klart den är om den är lika vettig som min. 
 
Märker ni vilket humör jag är på? Det här är en sida av mig och jag tänker inte hålla tillbaka den, ska vara mer personlig. 
 
Jag lyssnar gärna på din åsikt för att jag vet att DU oftast har något vettigt att säga, om jag inte håller med dig alls så kan vi sluta konversationen här och nu, för din åsikt är lika stark som min och vi kan inte kompromissa eller komma överrens om något för den delen, därför diskuterar vi inte detta med varandra. 
Hur låter det? 
 

Förstår ni vad jag menar? Det här är oftast det jag försöker att utgå ifrån. Jag kan bli väldigt hetlevererad i såna diskussioner, det kan vara allt från hästar till "harry potter äger skiten ur twilight". 
Ni vet, i såna diskussioner finns det ingen fakta, iallfall inte i "harry potter äger skiten ur twilight", det är smaksak medans hästar är baserat mycket på fakta men även mycket på vad vi lärt oss från människor allmänt. 
 
I hästdiskussioner är jag oftast neutral, om jag verkligen inte står för något vilket jag gör idag. 
 
* Tycker jag om bett? Nej. Varför? För att jag har insett att jag kan rida utan och jag skulle absolut inte vilja ha en metallbit i min mun för att få ut en reaktion som många vill ha av bettet. 
 
* Vad vet jag mer om bett och vad tycker jag om folk som använder bett? Jag vet att bett är uppfunnet för att vi ska klara av de stora djuren vi rider på och för att bettet har en lyftande effekt på en häst och blablabla, är inte så intresserad faktiskt. Folk som använder bett har jag inget emot så länge dom inte förbrukar det. Visst avskyr jag när det är " mja, kanske ska byta till ett stångbett på Cesar för han är lite för stark på mitt tredelade" men det är inte min sak att avgöra så länge du INTE missbrukar bettet med hjälp av styrka i hand. 
 
*Vad tycker jag om att rida på styrka och hand? Förjävligt. Det är hemskt hur mycket vi egentligen kan tvinga en häst till en form som är helt jävla onaturlig för den, vet att det är kliché att använda människan som exempel, men hur hade du känt om någon tryckte ner din dubbelhaka till bröstet ? Samma sak för alla tror jag. 
 
* Vad tycker jag om att rida hästen i form överhuvudtaget då? Du ska rida din häst i en form som inte innebär en hård hand och mycket styrkeridning, tex Schatal. Till slut funkade det extremt bra att rida på halvlångatyglar utan bett och bara ett stadigt säte, det går om du vill. 
 

Lite personliga tankar från mig,  man kan tycka vad jag vill men jag står för en sund hästhållning och kan säga med handen på hjärtat att NH har hjälpt mig en hel del med detta. Är jag NH expert ? Nej förfan, jag har bara lite grunder som hjälper mig att klara av vardagen med mina hästar på ett harmonsikt sett. 
Blir jag stressad och tappar tålamodet ibland? Ja, men inte lika ofta som förut och jag tar aldrig någonsin ut det på mina hästar längre utan slänger en stövel i ansiktet på mig själv istället, funkar bra det. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0